Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antall elbiler vokser kraftig her til lands, og allerede i mai kan antall solgte kjøretøy passere 50.000.

– Mange er ikke klar over de enorme forskjellene som ligger i pris på forsikring. Derfor har vi gjennomført en undersøkelse som viser hvor store forskjellene egentlig er, sier Reid Krohn-Pettersen i den medlemsfinansierte organisasjonen Norsk familiøkonomi.

Organisasjonen har hentet ut tallene fra Finansportalen. 

Tesla dyrest

Undersøkelsen viser at en Tesla Model S 85 er den klart dyreste bilen å kaskoforsikre.

Utgangspunktet er en mann født i 1975 med Oslo-adresse, en årlig kjørelengde på 12.000 kilometer, egenandel på 4000 kroner og 70 prosent bonus.

Billigst i undersøkelsen er DNB, med en pris på 12 213 kroner. Dyrest er SpareBank1 med 19 536 kroner. Det er en differanse på 7323 kroner.

– Kort skadehistorikk

–  For det første er Teslaen ikke blant de vanligste bilene. For det andre har Teslaen en kort historikk. Den har vært kort tid i markedet. Derfor vet vi lite om hvorden den opptrer skademessig. Derfor ligger alle selskapene veldig forskjellig i pris på Tesla, sier administrende direktør i SpareBank1 Forsikring, Turid Grotmoll.

Til sammenligning er den langt rimeligere Nissan Leaf mye billigere å forsikre, men også her er det store forskjeller.

Dyreste selskap i undersøkelsen er Vardia med en pris på 8768. Billigst er Nema med 5628. 

Norsk familieøkonomi har også innhentet tall for en mann med samme kriterier som i sted, men mannen bor i Stavanger istedenfor Oslo: 

– Viktig å shoppe rundt

– I vår undersøkelse er det også hundre prosent forskjell på den billigste og dyreste forsikringen. Dette viser at det er enormt viktig for forbrukerne å shoppe rundt når man skal kjøpe forsikring til elbil, sier sjeføkonom i Norsk familieøkonomi, Reid Krohn-Pettersen.

For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Norsk familieøkonomi gir sine medlemmer tilbud om rabattert forsikring gjennom forsikringsselskapet Vardia