Mercedes sin GLE skal ta opp kampen om velstående kunder, sammen med BMW X6. De to er de eneste store SUV-ene med coupe-aktig taklinje - etter salget av X6 å dømme, er det overraskende mange kunder i dette segmentet.
Mercedes sin GLE skal ta opp kampen om velstående kunder, sammen med BMW X6. De to er de eneste store SUV-ene med coupe-aktig taklinje - etter salget av X6 å dømme, er det overraskende mange kunder i dette segmentet.

Her snakker vi krutt-tønne

Bilen for deg som er (litt) ekstrem.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes har utvidet modellutvalget sitt kraftig de siste årene. Lenge lot de BMW få herje fritt i klassen for firedørs SUV-er som forsøker ligne på en coupe. Men det er det snart slutt på.

X6 har helt åpenbart sine skeptikere – flere av dem høylytte og særdeles engasjerte. Men det har på ingen måte hindret den i å bli en gigantisk salgssuksess. Langt mer enn BMW selv hadde forutsett.

Les også: Verdens sterkeste – går rett i strupen på BMW

Sterkere enn BMW

Først nå, etter at BMW har kommet med generasjon to av sin bil, er den tyske konkurrenten med stjerne på panseret klar med sin utfordrer. GLE, som den heter, er naturligvis på plass på bilutstillingen i Genéve.

De kommer kanskje litt sent til festen, men er absolutt ikke beskjedne. Blant annet gjør de verstingversjonen, GLE AMG, enda sterkere enn BMW X6 M.

Hekken skiller seg fra en vanlig GLE - bkant annet med børstet stål på diffusoren og en integrert spoiler i bakluka.
Hekken skiller seg fra en vanlig GLE - bkant annet med børstet stål på diffusoren og en integrert spoiler i bakluka.

Les også: Denne bilen er regelrett et monster

Vulgær – og populær

På bilutstillingen i Genéve var det en konstant strøm av pressefolk som samlet seg rundt den nye verstingen fra Mercedes. Det er tydelig at disse bilene, som nok kan oppfattes ganske vulgære av mange, likevel har en bred appell.

Den røde muskelbilen ruver skikkelig. Med store hjul og en stylingpakke der store luftinntak er sentralt. Hekken følger opp – med en diffusor i børstet stål – og fire enderør.

Sportsstoler, kontrastsøm og ratt med flat bunn. Her er det sportslig utseende.
Sportsstoler, kontrastsøm og ratt med flat bunn. Her er det sportslig utseende.

Les også: Halv pris - etter bare to år

Klar til sommeren

Og det er ikke bare utseendet på AMG som er egnet til å skremme vannet av medtrafikanter. Ytelsene følger opp. AMG S skremmer fram 585 hk – en god del mer enn X6 M - som er nok til at den bare trenger 4,2 sekunder på å nå 100 km/t. Så selv om den er sterkere, klarer den altså ikke å kjøre fra X6, som er nøyaktig like rask.

GLE er naturligvis tilgjengelig med langt mer siviliserte motorer også. Den som sannsynligvis blir bestselgeren i Norge, er dieselmotoren på 258 hk.

Trolig blir det nok også en nedtunet variant av denne til norske kunder. Lanseringen er til sommeren – og prisen vil legge seg rundt 100.000 kroner over en ”vanlig” M-klasse. Det betyr i praksis at vi kan vente oss en startpris på rundt millionen.

GLE er en stor bil - med et design som skiller seg ut. Nå får BMW X6 en brysom konkurrent.
GLE er en stor bil - med et design som skiller seg ut. Nå får BMW X6 en brysom konkurrent.

Les også: Disse bilene taper seg minst