Reell frykt for «dopede» sykler i proffsirkuset

Norges Cykleforbund har fått urovekkende opplysninger fra UCI.

Gent (TV 2 Sporten): Nå er det ikke dopede syklister det gjelder, men dopede sykler.

Norges Cykleforbund (NCF) har nemlig blitt orientert om at det er mulig å skjule batteridrevne motorer i syklene som benyttes i proffsirkuset.

– Man har funnet bevis for at det er mulig, men man har foreløpig ikke sett eller tatt noen i konkurranser, sier generalsekretær Bjørn Sætre til TV 2.

– Det kan være snakk om mange
Dette stemmer overens med informasjon som TV 2s sykkelekspert, Mads Kaggestad, sitter på.

– At toppen i internasjonal sykkelsport går ut og og advarer mot dette, er et tydelig signal. Dette bekreftes også i miljøet av utøvere. Det er en reell bekymring for at konkurrenter bruker motor i sykkelen, forteller den tidligere proffsyklisten.

– Hva slags omfang snakker vi om?

– Ut fra bekymringmeldingene jeg har fått, så har det såpass omfang at vi ikke snakker om enkeltutøvere, men miljøer, hvor det brukes. Da blir det fort til at det sprer seg. Det kan være snakk om mange, dessverre, svarer Kaggestad.

Kristoff: – Ikke hørt motorlyder
Sykkelstjernene Fabian Cancellara og Ryder Hesjedal har tidligere blitt beskyldt for å ha syklet med batteridrevne motorer skjult i rammen. Begge har slått kraftig tilbake mot påstandene.

Det at det internasjonale sykkelforbundet nå har dette på agendaen kan tyde på at dette ikke er så usannsynlig som det først kunne høres ut som.

Alexander Kristoff sier at han ikke mistenker at dette skjer, men utelukker ingenting.

– Folk jukser i alt mulig. Om noen kan dope seg, så kan de sikkert putte motorer i syklene også, så det er ikke umulig. sier han.

– Er dette en snakkis i feltet?

– Nei, det er det ikke. Ikke som jeg har hørt. Jeg har heller ikke hørt motorlyder, svarer han med et smil.

– Ser på ulike sanksjoner
Bjørn Sætre forteller at NCF er informert om at det internasjonale sykkelforbundet nå ser på regelverket for å finne sanksjonsmuligheter hvis noen blir tatt. En av mulighetene de ser på er å utestenge sykkelfabrikker som eventuelt er involvert i jukset.

– Jeg mener at UCI (Det internasjonale sykkelforbundet) har startet i rett ende. Man ser på regelverket og mulige sanksjoner, parallellt med å etterforske muligheten for at noen bruker motor, sier han.

Ifølge Kaggestads opplysninger er det snakk om avansert teknologi til mange titalls tusen kroner.

– Det kan være at antidopingarbeidet nå har kommet så langt at enkelte ser at det er vanskelig å jukse på den måten. Dermed søker man andre metoder for å vinne, mener han.

– Det er trist. Men hvis man er villig til å putte kjemiske stoffer i kroppen, så er det kanskje ikke så rart hvis de samme folkene putter motorer i syklene sine, legger han til.