Her smeller det for Opel Vivaro hos det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP. Bilen som blir testet her, har langt mindre sikkerhetsutstyr enn modellene som selges på det norske markedet.
Her smeller det for Opel Vivaro hos det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP. Bilen som blir testet her, har langt mindre sikkerhetsutstyr enn modellene som selges på det norske markedet.

Skuffet i krasjtest – men den "norske" utgaven er sikrere

En av de største familiebilene du kan kjøpe.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Krasjtest-instituttet Euro NCAP har akkurat sendt ut nye resultater. Denne gangen er det tvillingmodellene Opel Vivaro/Renault Traffic, samt Audi TT som er testet.

For Vivaro og Trafic gikk det ikke bra, de endte med bare tre stjerner.

Dette er i utgangspunktet varebiler, men de selges også i personbilutgaver. Her hjemme er Vivaro en av de største familiebilene du kan kjøpe, med inntil ni seter. Fra 525.000 kroner er det veldig mye bil for pengene.

Bedre beskyttelse 

Men hva med sikkerheten? Jo, her er er det heldigvis forskjeller fra bilene som selges i Norge - og modellen som ble testet hos Euro NCAP. 

Den krasjtestede bilen har for eksempel bare én kollisjonspute. I Norge har både varebil- og personbilutgaven kollisjonsputer for fører og passasjer, sidekollisjonspute for fører, dessuten såkalte rullegardinputer foran på begge sider.

Velger man utgaven med åtte seter (det vil si to enkle seter foran) er det også sidekollisjonspute på passasjersiden.

I sum blir dermed beskyttelsen ved kollisjon langt bedre.

Dette er mye fornuft til lite penger

Ikke ribbet 

Skal du ha stor familiebil med mange seter, blir prislappen gjerne langt utenfor rekkevidde til de fleste potensielle kjøpere.

Men her er de varebilbaserte personbilene et lite unntak. Vivaro starter altså på 525.000 kroner, da snakker vi heller ikke om ribbet utgave utstyrsmessig.

Her er ting som navigasjon, blåtann/USB/AUX standard, sammen med 17-tommers lettmetallfelger, multifunksjons skinnratt og regnsensor - for å nevne noe.

Her er det fullverdig sitteplass til ni personer, dessuten plass til bagasje i tillegg.
Her er det fullverdig sitteplass til ni personer, dessuten plass til bagasje i tillegg.

- Lønner det seg å bygge om varebil til personbil?

Imponerende forbruk 

Setene er både nedfellbare og uttakbare, detaljer som at seteryggen i tredje rad er justerbar, gir også økt fleksibilitet.

Store skyvedører er også smart, både for inn/utstigning og på trange parkeringsplasser.

Bilen er 5,4 meter lang og veier rett under to tonn, men forbruket er ikke avskrekkende.

En ny 1,6.-liters biturbo-diesel på 120 hestekrefter sikrer snittforbruk på imponerende 0,57 liter/mil. 

Tøffere krav 

I testen hos Euro NCAP fikk Vivaro og Trafic med én kollisjonspute, bare 52 prosent av maks score på punktet for beskyttelse av voksne (i praksis de foran).

På beskyttelse av barn gikk det langt bedre. Her ble det en  score på 91 prosent. 

Det hører også med til historien at Euro NCAP i 2015 har skjerpet kravene sine ytterligere. Det gjør det vanskeligere for bilprodusentene å oppnå fem stjerner.

Alle åtte ungene på tur? Ikke noe problem! 

Ingen tvil om at opphavet er en varebil. Det kantede karosseriet sikrer optimal innvendig plass.
Ingen tvil om at opphavet er en varebil. Det kantede karosseriet sikrer optimal innvendig plass.

Topp 10 varebil: Dette er de beste