Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Iveco LAV 4, som nyanskaffelsen heter, er større, sterkere og sikrere enn sine forgjengere.

Totalt har Forsvaret kjøpt 62 slike nye lettpansrede biler, hvor det er utført hele 300 forbedringer fra foregående modell. Prislappen er 300.000 Euro, eller cirka 2,6 millioner norske kroner, per bil, skriver Romerikes Blad.

Romerike tekniske verksted på Trandum gjennomfører nå fortløpende mottakskontroll og tester bilene etter hvert som de kommer fra fabrikken i Bolzano i Italia.

Deretter leveres kjøretøyene til forskjellige avdelinger i Forsvaret.

BILDESERIE: Se den nye panserbilen her

Utbedret problemer

Det er godt kjent at Forsvaret hadde en del problemer med de første LAV-bilene. Disse ble kjøpt som en såkalt hurtiganskaffelse, for å sikre soldatene i Afghanistan bedre mot nedgravde veibomber.

Da var det kun Iveco som klarte å levere biler raskt nok, og Forsvaret fikk ikke mulighet til å sette opp bilene med alle spesifikasjoner de ønsket, som ved en normal anskaffelse.

– Forsvaret har likevel funnet ut at bilene var fine å bruke. Gjennom god dialog med brukere i forskjellige operasjoner, vedlikeholdspersonell og Iveco-fabrikken, har vi fått et godt grunnlag for de over 300 forbedringene som nå er utført på LAV 4, forteller Iveco-kontakt på Romerike tekniske verksted, Arne Heimlund, til Romerikes Blad.

Forsvarets nye biler

  • Bilene er basert på erfaringer med tidligere versjoner av Iveco LAV 2 og LAV 3.Bilene produseres i Italia.Kjøretøyene er grundig testet gjennom flere operasjoner i blant annet Afghanistan.
  • Motoren er en tre liters diesel med fire sylindre. Den yter cirka 200 hk.
  • Totalvekten er 7.750 kilo. Nyttelasten er doblet fra foregående modell.
  • Har sitteplass for fem personer.
  • Kan utrustes med tilleggsbeskyttelse før skarpe oppdrag.
  • De nye kjøretøyene har en forbedret ny automatisk girkasse fra tyske ZF.
  • Kjøretøyet skal også fungere som en mobilradio-plattform. Den har derfor fått en «electromagmetic compability» (EMC) profil som er svært kritisk for den rollen kjøretøyet skal fungere i.
  • Dette gir også vesentlig forbedringer på andre systemer som skal integreres i kjøretøyet - som våpenstasjoner, samband og andre systemer med en elektronisk arkitektur.
  • Kontrakten med Iveco omfatter også ILS (integrated logistic support) av alle nåværende og fremtidige LMV (Light Multirole Vehicle) fra Iveco. Målet er å styrke og utvide samarbeidet mellom Iveco og FLO.
  • Kilde: Forsvaret

Nyttelasten doblet

Heimlund viser til at det er montert ekstra kraftig dørhengsler til de blytunge dørene, slik at de ikke skal sige ned når de er åpne.

Karosseriet er også høyere enn foregående modell, og lastekapasiteten har økt betydelig. Nyttelasten er doblet.

– I Afghanistan har man ofte måttet stroppe halvparten av lasten, som feltsenger og pakninger, på utsiden av kjøretøyet. Nå får man plass til mer inni kjøretøyet, sier pressetalsmann i Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) Simen Rudi.

Bilen er klassifisert som lettpansret kjøretøy, mens Forsvarets noe større Dingo er klassifisert som pansret. Heimlund mener Ivecoen er noe av det grommeste i sin klasse nå.

– Ja, den er vel egentlig det. Vi har jo Dingoen også, men den er dobbelt så stor og tung og stiller en klasse over. Dingoen er sikrere, men ikke spesielt egnet for eksempel i trange gater i Afghanistan, sier Heimlund.

Bedre plass

Iveco LAV 4 har fått en forbedring med tanke på mannskapene, med bedre ergometri, nye seter, bedre beinplass og neste generasjons dashbord og en oppgradert hardtop.

Den nye kupeen er fortsatt relativt trang, men den er designet med tanke på å gi bedre plass for en fullt utstyrt soldat.

Les flere saker i Romerikes Blads motormagasin her

 

Se video: Tro det eller ei - dette er en taxi