Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av årets mest heftige bilnyheter har kommet til Norge. Vi snakker om Tesla Model S med firehjulstrekk, en bil som i alle fall på papiret byr på prestasjoner som overgår det aller meste i bilverdenen.

Akkurat nå har Tesla lansering av bilen her til lands, med journalister fra blant annet Danmark og England. Men det er ikke bare utenlandske biljournalister som slipper til her. En av de som er med på lanseringen, er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen. Nå er det på tide å ringe og sjekke hvordan han har det på jobben i dag:

Surrealistisk opplevelse

Ring, ring

- Hei, Knut! Du, dette er bare helt utrolige saker! Jeg har gledet meg lenge til å få prøve denne bilen, og gjett om den innfrir! Det er nesten sprøtt å sitte bak rattet her og gi full gass. Akselerasjonen parkerer de aller aller fleste superbiler, samtidig som jeg altså sitter i en diger sedan med plass til sju. Det er nesten så jeg må klype meg litt i armen!

- Såpass, ja!

- Såpass er det! Jeg har vært så heldig å få kjøre ganske mange heftige biler i denne jobben, men dette er den råeste. Samtidig er det nesten en litt surrealistisk opplevelse. Skyvet er så enormt, likevel går alt stille og udramatisk for seg.

Nå kutter de prisen på superbil-floppen

En av verdens raskeste 

- Men for de som ikke har fulgt veldig godt med i Tesla-timen, hva er dette egentlig?

- Jo, Tesla har laget firehjulstrekker av sin Model S. I den forbindelse har de puttet inn en motor til, på forhjulene. Versjonen jeg kjører får dermed 691 hestekrefter! Og de plantes altså til bakken via alle fire hjulene. Tesla sier selv at de har målt akselerasjonen fra 0 til 100 km/t til 3,1 sekunder. Det offisielle tallet er 3,4, forteller Vegard.

- Dermed er dette en av verdens raskeste biler. Men den fungerer også helt strålende som familiebil. Og den kombinasjonen er det ikke mange som matcher.

Diger familiebil - men med prestasjoner som går utenpå de fleste superbiler.
Diger familiebil - men med prestasjoner som går utenpå de fleste superbiler.

Han skulle bare prøvekjøre sportsbilen ...

Presset bakover 

- Et annet viktig moment her er prisen. Den bilen jeg kjører, koster 770.000 kroner, pluss eventuelt ekstrautstyr. Ser vi på prestasjoner og hva du ellers får for de pengene, er dette et skikkelig kupp. Årsaken er naturligvis det norske avgiftssystemet. Her er det ikke moms og heller ingen avgifter. Dermed snakker vi i praksis halv pris - minst i forhold til sammenlignbare konkurrenter sier Vegard og legger til:

- For moro skyld har vi forsøkt en liten test. Vi startet på null, bånn gass - og så skulle passasjeren foran forsøke å bøye seg fram og ta på dashbordet. Det er klin umulig før du kommer opp i 90-100-km/t. Så voldsomt er akselerasjonstrykket. Her er det ingen klisje at du blir presset bakover i seteryggen, jeg trodde jeg skulle havne i baksetet de første gangene jeg ga full gass!

Spesiell og annerledes 

- Så "Insane Mode" er virkelig det?

- He he, ja. Der har Tesla virkelig valgt riktig navn på kjøreprogrammet sitt! Det føles helt sinnssvakt. Forstå meg riktig: Det er ganske heftig å kjøre "vanlig" P85 med 422 hestekrefter også. Og i vanlig motorveikjøring, vil man nok ikke merke voldsom forskjell mellom de to. Med gud bedre - når du starter på null og har det travelt ...

- Det at kreftene er så voldsomme og at de i tillegg kommer så lineært, er det som virkelig gjør denne bilen spesiell - og annerledes. Tradisjonelle sportsbilfans vil naturligvis savne både motorlyd og de aller mest sporty kjøreegenskapene. Dette er ikke noen fullblods sportsbil, men du verden så nært den er på flere områder!

Merket er ganske diskret - prestasjonene noe helt annet!
Merket er ganske diskret - prestasjonene noe helt annet!

Dette er sjelden sportsbil - til Passat-pris

Nye seter 

- Er det andre endringer fra Model S slik vi har kjent den til nå?

- Ja, litt. Tesla har svart på kritikken de har fått for setene sine. Her er det nye seter, med bedre støtte alle veier. Jeg savner fortsatt litt lengre sittepute, eller muligheten til å justere denne i lengden. Men de har blitt langt bedre enn tidligere.

- Rattet er tykt og godt og har nå fått varme. Deilig på kalde vintermorgener. Ellers er det nok fortsatt litt som før: At interiøret ikke helt henger med hvis vi ser på det beste fra for eksempel Tyskland. Men så kan vi jo se litt på prisen igjen... Tar vi den med i betraktningen, er dette utrolig mye bil for pengene sammenlignet med konkurrentene.

Ut på snøbane

- Og nå er det klart for banekjøring?

- Helt riktig! Vi har kjørt et par timer på motorvei og småveier først. Nå er det straks klart for lukket bane, der vi virkelig skal få satt den på prøve. Her er det snøbane, vi skal få prøve slalåmkjøring og også aksellerasjonstester.

- Det høres egentlig ikke så ille ut...

- He he, nei. Det er faktisk ikke så verst. Ikke i det hele tatt!

Vi kommer tilbake med mer om Model S med 4x4 når Vegard får testet seg ferdig. 

Får du lyst på den? Det er mulig å snike i køen ...

Her gjelder det å holde seg godt fast i rattet! Denne Teslaen har superkrefter!
Her gjelder det å holde seg godt fast i rattet! Denne Teslaen har superkrefter!

Under kan du se klippet fra da TV 2s Molly Pettit testet bilen:

Langtest: Vi kjørte Model S i 2000 kilometer