FORANDRET: Her ser du endringene som ble gjort på Liverpools klubbemblem. Foto: Skjermdump/Twitter/TheKopMagazine
FORANDRET: Her ser du endringene som ble gjort på Liverpools klubbemblem. Foto: Skjermdump/Twitter/TheKopMagazine

Liverpool-sponsor erstattet Hillsborough-flammene med kaffekopper

Fansen raste- sponsoren la seg flat og gjorde helomvending.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Liverpools amerikanske klubbsponsor Dunkin' Donuts viser at de fortsatt har en lang vei å gå før de forstår klubbens supportere og historie.

Etter bakverkprodusentens siste stunt, vil enkelte supportere hevde at bedriften kanskje bør fokusere mer på å lage søtsaker på kjøkkenet, i stedet for å forsøke seg på dristige reklamekampanjer.

For en det én ting man ikke viser manglende respekt for i Liverpool, er det Hillsborough-tragedien. Det har klubbens offisielle sponsor nå fått merke for alvor.

Forandret klubbemblemet
Dunkin' Donuts la ut en alternativ versjon av Liverpools klubbemblem på sin Twitter-konto natt til torsdag. I den nye versjonen var blant annet Liverpools velkjente Hillsborough-flammer byttet ut med kaffekopper, skriver Liverpool Echo.

– Elsker du Liverpools klubbemblem? Tweet til oss hvordan du ville hatt ditt personlige klubbemblem, så overrasker vi deg kanskje med ditt eget, skrev sponsoren fra sin offisielle Twitter-konto.

Og det var ikke bare flammene som var endret. Den berømte Liverbirden var byttet ut med selskapets initialer, mens «You'll Never Walk Alone» var erstattet med «America runs on Dunkin'».

Liverpool-fansen raste til de grader, og regelrett slaktet sponsoren på sosiale medier.

La seg helt flat
I en uttalelse kommer sponsoren i ettertid med en offentlig beklagelse:

– Vi beklager til alle som ble brydd i forbindelse med vår LFC-relaterte tweet som viste LFC-emblemet. Som en stolt sponsor mente vi ikke å krenke noen, spesielt ikke klubbens supportere. Vi har nå fjernet tweeten og stoppet kampanjen med umiddelbar virkning, skrev de.

Liverpool signerte i 2014 en avtale verdt mangfoldige millioner kroner med den amerikanske bedriften.

Klubben har torsdag ettermiddag ikke kommet med en offisiell uttalelse om stuntet vil få noen konsekvenser.

Under Hillsborough-tragedien i 1989 mistet 96 fotballsupportere livet i forbindelse med kampen mellom Liverpool og Nottingham Forest. Liverpool-supporterne ble av mange, inkludert avisen The Sun, beskyldt for å være skyld i tragedien, noe som viste seg å være direkte løgn.