OVER KANTEN?: Arrangøren av E3 Harelbeke prøver å lokke fans til rittet sitt på denne måten. "Hvem kniper den denne gangen?", lyder teksten på bildet på norsk. Foto: E3 Harelbeke.
OVER KANTEN?: Arrangøren av E3 Harelbeke prøver å lokke fans til rittet sitt på denne måten. "Hvem kniper den denne gangen?", lyder teksten på bildet på norsk. Foto: E3 Harelbeke.

Kvinnelig norsk syklist: – Denne reklamen er en del av «gamet»

Men store deler av sykkelmiljøet raser mot rittarrangør.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det belgiske endagsrittet E3 Harelbeke har valgt en noe uortodoks måte å reklamere for rittet sitt i år. 

I stedet for å vise det klassiske bildet av fjorårets vinner idet han krysser mållinjen, har arrangøren gått for et bilde av en syklists hånd som er på vei mot å ta på en kvinnes lite tilslørte bakdel. 

Teksten «wie 'knijpt' ze in Harelbeke?» kan oversettes til «hvem kniper den i Harelbeke?», og «den» i denne sammenhengen er altså kvinnens bakdel. 

– Ikke vær dinosaurer
Reklamen spiller på Peter Sagans famøse rumpekniping etter Flandern rundt i 2013. Idet vinneren av rittet, Fabian Cancellara, skulle hylles på pallen av podiumdamene, valgte en glisende Sagan, som hadde blitt nummer to, å knipe Maja Leye i baken. 

Mottakelsen den gang var negativ, og Sagan måtte senere beklage seg overfor podiumdamen. 

Mottakelsen av E3 Harelbekes reklameplakat har heller ikke vært positiv. 

I sosiale medier raser flere i sykkelmiljøet.

– Jeg forstår, jeg ser vi ikke har gjort fremgang i det hele tatt, skriver sykkeljournalisten Laura Meseguer på Twitter.

Sykkelskribent Shane Stokes er like lite imponert:

«Ikke kult. Er dere så desperate etter oppmerksomhet at dere med vilje gjør folk forbannet? Ikke vær dinosaurer», skriver han.

Se Twitter-reaksjonene til høyre!

– Jeg ser humoristisk på det
Flere kvinnelige syklister har også gitt uttrykk for hva de synes, men den norske toppsyklisten Cecilie Gotaas Johnsen er ikke like opprørt.

– Som kvinnelige idrettsutøvere vil vi bli seksualiserte, og det kan vi velge å ha et pragmatisk forhold til. Det kan av og til gå over kanten, men det kan også være humoristisk. Jeg velger å se humoristisk på det. Så lenge det ikke er personifisert, så velger jeg å se det på den måten, sier hun til TV 2.

Sykkelsesongen er såvidt i gang for begge kjønn, men for Hitec Products-laget Gotaas Johnsen er en del av står ikke E3 Harelbeke på årets rittprogram.

Ironisk nok har ikke rittet en kvinnelig utgave.

– Det er grenser for hva de kan gjøre, men jeg tenker dette er gjort for å skape en debatt. Det er en måte å få oppmerksomhet på. Vi ønsker jo selvsagt å få oppmerksomhet for prestasjonene våre, og ikke hvor store rumper eller pupper vi har, men jeg skjønner jo at de gjør dette for å få oppmerksomhet. Det er en del av «gamet», forteller 38-åringen.

– Som han gjorde med rumpeklypingen, vekker Sagan ofte oppmerksomhet. Er han godt likt i det kvinnelige sykkelfeltet?

– Nå er ikke jeg den som snakker mest med han, men jeg har hørt at flere av de andre jentene har gjort det. Han er visst en liten «Don Juan».

– Ekstremt lite fornøyde
Reaksjonene på reklamen fikk også Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) til å reagere.

I en pressemelding onsdag kveld skriver de:

– UCI er ekstremt lite fornøyde med reklameplakaten til E3 Harelbeke. Vi har minnet arrangøren på sine forpliktelser og UCIs reglement, og de har sagt seg enige i å fjerne reklamen fra alle kommunikasjonplattformer.

Årets utgave av E3 Harelbeke, som er rangert som et WorldTour-ritt, går av stabelen 27. mars. Fjorårets vinner? Peter Sagan, selvfølgelig.