Store familiebiler får slakt i krasjtest

Nye resultater akkurat ute.

Det går ikke bra når søstermodellene Renault Trafic og Opel Vivaro krasjtestes hos Euro NCAP. Her har Opelen - bokstavelig talt - møtt veggen. Foto: Euro NCAP
Det går ikke bra når søstermodellene Renault Trafic og Opel Vivaro krasjtestes hos Euro NCAP. Her har Opelen - bokstavelig talt - møtt veggen. Foto: Euro NCAP

Det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP har forlengst blitt fasiten på krasjtester i vår del av verden.

De kjører nybiler gjennom sitt tøffe testprogram og ender til slutt opp med en totalscore. Et antall stjerner som kan få mye å si for hvor bra bilene gjør det ute i markedet.

Fem stjerner er det som gjelder her. Fire blir sett på som svakt - og tre stjerner er synonymt med slakt.

Også som personbiler 

Og det er akkurat det siste som er situasjonen for Renault Trafic og Opel Vivaro som nå akkurat har vært gjennom testen. De endte på bare tre stjerner.

Dette er varebiler som også selges i personbilutgave. Som personbiler utmerker de seg med mange sitteplasser og god bagasjeplass. Perfekt for store familier - ikke minst også fordi prisene på grunn av varebil-opphavet ikke er så avskrekkende. Dermed blir de oppnåelig som nybil for mange, som kanskje ellers måtte valgt bruktbil.

Ny elbil imponerer ikke

Henger etter 

Dårlig sikkerhet har i mange år vært en hemsko for denne bilklassen. Selv om de gjerne brukes som arbeidsplass, har varebilene tradisjonelt vært mindre sikre enn personbilene. Og den svakheten har blitt med over til personbilutgavene.

Og bilene henger tydeligvis fortsatt etter.  Når alle testkategoriene er summert opp, ender det altså opp med tre stjerner på hver av søstermodellene Trafic og Vivaro. Det kan ikke kalles et godkjent resultat.

Krasjtest-dukkene blir tyngre - les hvorfor her:

Ett unntak 

Det er særlig beskyttelsen av voksne (i praksis de foran) som faller gjennom. Her oppnår de to bilene bare 52 prosent. De beste bilene på dette området ligger i overkant av 90 prosent.

På beskyttelse av barn går det heldigvis bedre. Her får de to en score på 91 prosent. Hadde resten vært like bra, ville det altså ikke vært noe å bekymre seg for.

Men på beskyttelse av fotgjengere faller det kraftig ned igjen. Her er fasiten 53 prosent. Til slutt gir Euro NCAP poeng for sikkerhetssystemer. Her ender det på svake 53 prosent.

Dette er de sikreste bruktbilene

Ikke noe hokus-pokus 

- Jeg synes det er veldig trist at bilprodusentene tydeligvis tenker at dette "bare" er varebiler. Kollisjonssikkerhet er ikke noe hokus-pokus. Det handler om å bygge sikre biler fra bunnen av – og investere det som skal til for at beskyttelsen skal bli best mulig, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

- Enten det sitter en håndverker på vei til jobb alene bak rattet – eller det er en familie på ni som kjører rundt i personbilutgaven: Sikkerheten er akkurat like viktig for dem som for alle andre. Derfor håper jeg vi snart slipper å se resultater som dette, sier Benny.

4 stjerner til Audi 

I samme testrunde hos Euro NCAP er det en annen bil som skuffer, nemlig siste generasjon Audi TT.

Her er det rett og slett en selvfølge at den skal oppnå fem stjerner. Men nei. Audien må nøye seg med fire.

Euro NCAP trekker blant annet fram at TT mangler endel sikkerhetsutstyr, utstyr som er tilgjengelig i flere andre Audi-modeller.

Her hører det nok også med til historien at Euro NCAP har endret litt på sitt testopplegg, slik at det nå kreves enda mer for å få toppscore.

Katastrofe-resultat: Her ble det null stjerner!

Slik finner du ut  hvor sikker bilen din er