Porschene parkerte på rekke og rad på Rognan, etter testkjøring fra Sverige. Foto: Geir Arne Kristensen.
Porschene parkerte på rekke og rad på Rognan, etter testkjøring fra Sverige. Foto: Geir Arne Kristensen.

Se hva som dukket opp på Rognan!

Porscher på vinter-test i Norge

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag ble disse tre Porschene observert på Rognan.

De tyskregistrerte bilene parkerte på Rognan, etter å ha tatt turen fra testområdene i Arjeplog i Nord-Sverige.

- Dette er spennende saker! Jeg hadde ikke ventet å se disse riktig enda. Dagens 911 er nemlig ikke noen gammel bil. Den kom i 2013. Endringene er riktignok ikke særlig store ut fra bildene rett forfra.

Det sier Benny Christensen, som er bilekspert i Broom.

Porsche 911: Folke-sportsbil til 200 000,-

Radar?

- De to bilene til høyre er utvilsomt to forskjellige Porsche 911 og den helt ytterst til venstre en Porsche Boxster.

Boxster er en rimelig innstegsmodell og cabriolet hos det eksklusive sportsbilprodusenten.

Den i midten er etter alt å dømme den legendariske 911 turbomodellen som har vært et ikon siden den ble lansert i 1975 – som en av verdens aller første serieproduserte biler med turbo, fortsetter Christensen.

- Man kjenner den igjen på de brede bakskjermene med luftinntak for å gi motoren tilstrekkelig kjøling. Man kjenner den også igjen på bakspoileren som gir økt downforce (marktrykk) på opptil 120 kilo ved høy hastighet og man kjenner også igjen modellen på de spesielle og aerodynamiske føttene til speilhuset. Det ser også ut som denne bilen har en radar (den runde enheten midt under skiltet). Noe som tyder på at den kanskje kommer med nye og oppdaterte sikkerhetsystemer. Muligens autobrems, spekulerer Brooms bilekspert.

Porsche 911: Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...

Parklysene borte

- Også utformingen av støtfangertrekket er nytt. Enda bedre kjøling og aerodynamikk ligger nok bak. Bilen til høyre er også en Porsche 911. Men da en litt mer folkelig variant av arten. Trolig en Carerra. Som man ser har den smalere skjermer, andre felger og et litt annet fangertrekk foran, forklarer Christensen.

- Begge bilene er forsiktig maskert og kamuflert. Blant annet er parklysene borte. Kanskje Porsche kommer med noe nytt her også, avslutter en tydelig ivrig og nysgjerrig Benny Christensen.

Les vår test av Porsche 911 Turbo her: