Bare den ene av disse får 4x4

To prisgunstige kompakt-SUVer på vei.

Markedet for kompakte SUV-er, såkalte crossovere, blir stadig større. Her er to nye modeller som er på vei inn: Suzuki Vitara og Honda HR-V. Men bare den ene av disse får firehjulsdrift
Markedet for kompakte SUV-er, såkalte crossovere, blir stadig større. Her er to nye modeller som er på vei inn: Suzuki Vitara og Honda HR-V. Men bare den ene av disse får firehjulsdrift

Honda og Suzuki har store forventninger til to nye modeller som er på vei – nemlig nye HR-V og Vitara.

Dette er modellnavn som tidligere har truffet godt i det norske markedet. Nå skal de altså fornyes. 

Begge to er det på høy tid at får nytt liv. Honda HR-V, som i sin tid var veldig tidlig ute i denne klassen, har ligget i dvale i flere år. Mens dagens Suzuki Vitara har sunget på siste verset i lang tid allerede.

Les også: Vitara: Kan være et smart bruktbilkjøp

Mange om beinet 

Men markedet er ikke lenger det samme som i glansdagene til disse modellene. Nå er det mange som kjemper om beinet, og selv de tyske statusmerkene har kastet seg inn i kampen om crossover-kundene.

Det viktigste våpenet til disse nykommerne, blir derfor pris og utstyr. Men vi synes også at særlig HR-V har et design som appellerer.

App-er

Så la oss starte med HR-V. Vi så den som konseptbi på bilmessen i Paris i høst. Og produksjonsmodellen vi har bilder av her, og som vil vises fram på messen i Geneve om en ukes tid, er heldigvis ganske lik.

Honda lover også at bilen skal ha både gode kjøreegenskaper og høy komfort, og en rekke smarte, praktiske løsninger.

Innvendig skal det også være bedre materialkvalitet, mye utstyr og et infotainmentsystem som kan knyttes opp mot smarttelefoner. Der kan en få tilgang til blant annet nyheter, trafikkmeldinger, diverse Apper og musikk.

Les også: Hondas mini-SUV kan være et kupp

Ikke 4x4

En smart løsning som Honda er alene om, er det de kaller Magic Seats. Sitteputen på baksetene kan løftes vertikalt, slik at det blir god plass i "midtgangen". De kan også deles 60/40 - og passasjersetet foran kan legges ned, for å gi plass til lange gjenstander.

Motormessig blir det en 1,5-liters bensinmotor med 130 hestekrefter samt en 1,6-liters diesel med 120 hk. Begge knyttes opp mot forhjulsdrift. Det er med andre ord ingen planer om 4x4 foreløpig.

Prisene er ikke klare enda. 

Mer leken Vitara

Suzuki Vitara på sin side er allerede i produksjon, og har blant annet blitt testet av britiske Autoexpress. De gir modellen 4 av 5 stjerner.

Utseendet er mer spenstig enn på modellen den erstatter, og det er tydelig at designteamet har sluppet seg litt mer løs. Følgelig er den også tilgjengelig i litt sprekere fargekombinasjon enn tidligere. Blant annet todelt: For eksempel gullfarget nede og hvitt fra speilhusene og oppover. 

Plassen er bra - med 375 liter til rådighet i bagasjerommet.

Les vår bruktbiltest av Suzuki Grand Vitara her

To motorer

Interiøret har også fått et betydelig mer ungdommelig utseende. Her kan du også i langt større grad enn tidligere personifisere hvordan du vil at det skal se ut. 

Suzuki har bygget merkevaren sin på firehjulsdrift - og Vitara vil være tilgjengelig med deres 4x4 Allgrip-system.

Motoralternativene er ganske enkelt å forholde seg til: En diesel og en bensin, begge på 1,6-liter og 118 hk.

Heller ikke her er prisene klare. Men både Honda og Suzuki kommer nok til å legge seg i det nedre prissjiktet.

Les også: Norgesfavoritten er testet