Denne bilen var først av alle

En gang så vanlig på norske veier - nå er den virkelig sjelden.

Mange mener at Renault 16 er en av bilhistoriens viktigste
biler.
Mange mener at Renault 16 er en av bilhistoriens viktigste biler.

Det finnes mye vakkert å si om biler som Volvo Amazon, Opel Rekord, VW Boble, Ford Taunus og mange av de andre 60-tallere vi var så vant til i Norge. De har for lengst oppnådd både klassiker- og samlerstatus.

Men de mangler allikevel noe.

Det jeg tenker på er finesse, eleganse, komfort og framtidsrettede løsninger og innovasjoner – og kanskje litt mer vågal design.

Våre nevnte kjente og kjære klassikere all ære, men om vi ser til Frankrike og noen av modellene som kom på 60 tallet – så må vi vel innrømme at de lå noe foran på enkelte områder.

Når så du sist en Renault Fuego?

Renault 16

Den bilen jeg spesifikt tenker på er Renault 16.

Man skal være forsiktig med å si at noen var først med noe, men Renault selv påstår at dette er verdens første kombicoupe. Det kan nok godt stemme og den har også et aldri så lite jubileum i år.

Den fyller nemlig 50 år, omtrent på denne tiden.

Bilen var virkelig banebrytende da den ble vist første gang. Her i Norge hadde Renault stor suksess med sine konservative, hekk-motoriserte biler på 60-tallet. Både Dauphine og R8 var svært vanlige i trafikkbildet her hjemme.

Renault 16 snudde grundig rundt på dette. Sterkt inspirert av Mini – vil vi tro – kom den med forhjulstrekk og ett hjul i hvert hjørne.

Dette har vi ikke sett siden 1976

Den første kombi-coupe

Det ga uvanlig god innvendig plass. Men den hadde altså i kombi-bakluke, som ga enorm bagasjelukeåpning. I tillegg hadde den et fleksibelt interiør som gjorde bagasjeplassen ekstra stor.

16 hadde et elegant design, svært komfortabel fjæring, helpolstret dashbord, tilbaketrukket, langsmontert motor - med girkassen foran! Det ga familiebilen god vektfordeling og balanse, bare for å nevne noe.

Bilen hadde også plassbesparende torsjons-fjæring bak. Dermed ble det forskjellig akselavstand på høyre og venstre side, som er en annen merkverdighet på denne bilen.

Renault Captur - modellen som kan løfte salget

Store ord fra stor mann

Renault høstet mange lovord for sin 16-modell. De ble belønnet med tittelen Årets Bil i Europa i 1966. Og den legendariske racerføreren Stirling Moss utalte følgende: Det er ingen tvil om at Renault 16 er den mest intelligent konstruert bil jeg noensinne har sett!

Og han la også til: Jeg tror at en hver britiske bilprodusent ville gjøre klokt i å kjøpe en bare for å se hvordan det er konstruert, som et lite spark på leggen til bli produsentene i hans eget hjemland. Dette var store ord fra en stor mann!

Mange mener rett og slett at den litt underkjente Renault 16 fortjener en plass blant bil-historiens viktigste modeller.

Renault 16 kom etter hvert i flere forskjellige utstyrsvarianter og med flere motoralternativer. TL- og TS-modellene var vanligst.

Aller grommest var TX-utgaven (på toppbildet) som kom i 1973. Den hadde større motor på 93 hk, 5-trinns girkasse, servostyring, todelte frontlykter, farget glass og sentrallås, elvinduer foran, velur interiør og takluke!

De var svært få andre som kunne tilby en slik utstyrspakke den gang - i alle fall til den prisen.

Hva med litt fransk årgangs-luksus?

1,8 millioner eksemplarer

Renault 16 skulle egentlig avløses av Renault 20, men bilen var fortsatt såpass populær at de to ble produsert side-om-side helt fram til 1980. Da trillet den siste 16-bilen av samlebåndet.

Renault 16 ble produsert i mer enn 1,8 millioner eksemplarer mellom 1965 og 1980. Mange fant veien hil til Norge også.

Nå derimot, er de svært sjeldne å se. Men kommer du over et pent eksemplar på din vei, så er dette en bil som det er vel verdt å ta vare på!

Les også: Framtidsbilen er i ferd med å bli gammel

 

Les også: Fransk sportsbil - finnes det?