Nå blir den ny – og enda romsligere
Mer plass og luksus for pengene skal du lete lenge etter.
Skoda Superb har vært en stor suksess i to generasjoner. Mer enn 700 000 eksemplarer av generasjon 1 og 2 er levert.
Superb troner øverst i Skoda-utvalget, og har helt fra starten av markert seg som veldig mye bil for pengene, samtidig som det har vært en imagebygger for Skoda.
Særlig stasjonsvognutgaven av andre generasjon har hentet mange nye kunder til merket.
Etter flere uker med små drypp av informasjon, kan vi nå endelig vise offisielle bilder av hele bilen, både utvendig og innvendig, og vi har informasjon om motorene.
Les også: Du skal lete lenge etter mer fornuftig bilkjøp
Barnefamilie-favoritt
Dette er fra før en av de største og rommeligste modellene på markedet, plassen er gedigen både i bagasjerommet og i baksetet. Den nye blir imidlertid enda større.
Akselavstanden skal ha økt med hele 8 centimeter, og bilen er i praksis blitt like stor som VW Passat.
Nye Superb er bygget på Volkswagen-konsernets svært fleksible MQB-plattform. Den danner utgangspunkt for en rekke nye biler fra selskapet, og betyr i praksis store innsparinger.
Til tross for at bilen skal ha blitt både stivere og mer stabil, har vekten gått ned med gjennomsnittlig 75 kilo gjennom hele modellutvalget.
Les også: Så mye moro – for så lite penger
Nytt infotainmentsystem
Skoda lover også et mer påkostet interiør enn tidligere, med mulighet for svært mye ekstrautstyr. Den har fire helt nye infotainment-systemer, basert på Volkswagen Gruppens MIB-teknologi. Bilen kan også koble seg til en smarttelefon, slik at du kan bruke denne til å styre mange av bilens systemer.
Først ut er sedanen. Den får klassens klart største bagasjerom, på 625 liter. Det er på papiret større enn mange av stasjonsvognene i samme klasse! Bakseteplassen skal også være klassens beste, og enda bedre enn utgående modell.
Men det er naturligvis stasjonsvogna som blir klart mest populær i Norge. Den står for over 90 prosent av Superb-salget her til lands ...
Les også: Mange lo av dem - nå setter de ny rekord
280 hk og 4x4!
Tradisjonen tro, kommer dert en rekke motoralternativer, og den blir tilgjengelig med både DSG automatgir og firehjulsdrift.
Motorene i den nye modellen tilbyr opp til 30 prosent lavere drivstofforbruk og utslipp. Superb GreenLine bruker bare 0,37 l/mil og har et CO2-utslipp på 95 g/km.
Det blir fem bensinmotorer (125 til 280 hk) og tre dieselmotorer (120 til 190 hk), hvorav to kan kombineres med 4x4 og en både med 4x4 og DSG (190 hk).
Den sterkeste bensinmotoren på 280 hk er kun tilgjengelig i kombinasjon med firehjulsdrift og DSG-automatgir, og koster unna 0-100 km/t på bare 5,8 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 250 km/t. Alt dette i en Skoda!
Les også: Topp 10: Stasjonsvognene med best plass
Priser
Superb ankommer forhandlerne til sommeren. Men de norske prisene er ikke klare enda.
Vi forventer imidlertid at de vil ligge omtrent på nivå med dagens modell. Med lavere vekt og lavere forbruk, kan den til og med bli litt billigere enn dagens startpris på 337.000 kroner.
Etter mange år med økning og mange oppturer, er selvtilliten høy hos Skoda. Med nye Superb lover de selv "den beste bilen vi noen gang har laget".
- Det er alltid spennende når vi lanserer en bil som nye Skoda Superb med så mye teknologi og mange nye funksjoner, sier direktør for Skoda i Norge, Kai Robert Solheim.
Les også: Størst mulig bagasjerom for pengene