Dette er det nye luksus-merkets første modell
Prisgunstig designperle blir enda lekrere.
Citroën har fått med seg at mange bilkunder hungrer etter premiumfølelse. Det har blant annet salgstallene til BMW, Audi og Mercedes vist med all mulig tydelighet.
Den franske bilprodusenten har også hatt ambisjoner om å ta andeler i dette segmentet. Blant annet med modeller som C6 og DS5.
Men så langt har det ikke gått helt veien. C6-produksjonen er sågar blitt avsluttet helt.
Derfor skal de nå satse hardere enn noen gang. DS vil derfor ikke lenger være et modellnavn – men et merkenavn. Citroen-logoen forsvinner helt fra DS3, DS4 og DS5, i et forsøk på skape større avstand mellom de to produktene.
Les også: Designbomben er mye billigere enn du tror
Første modell ut
Målet til Citorën er å matche appellen og eksklusiviteten til Audi innen 2020. Plattformene til DS-modellene vil stamme fra Citroën, men kvalitetskravene underveis i produksjonen vil bli annerledes.
Det ferdig produktet skal derfor framstå som klart mer luksuriøst enn modellene fra eierselskapet PSAs andre modeller, Citroën og Peugeot.
Den første modellen ut er altså det som inntil nå har vært Citroën DS5. Den får nå en facelift, og mister Citroen-navnet.
DS5 er fra før en skikkelig lekker modell, som skiller seg tydelig fra mange av de andre bilene på parkeringsplassen.
Men takket være faceliften, har den fått enda mer dynamisk front, nye LED-lykter foran og bak. Kort sagt, en lekker bil er blitt enda flottere.
Les også: Luksus for deg som vil skille deg ut
Nytt infotainmentsystem
Innvendig er det også tatt noen små grep for å løfte helhetsinntrykket ytterligere. Et av dem er et nytt infotainmentsystem. Det ønsker vi velkommen, da det forrige var ganske tungrodd.
Det innebærer også færre knapper på midtkonsollen.
Forøvrig er det lekre klokkereimsetene på plass, men kan nå leveres i tofarget skinn.
Les også: DS3: Liten og forførerisk
Hybrid
På motorsiden blir det også noen nyheter. Totalt blir det en fire dieselmotorer, en hybrid og en bensinmotor. Sistnevnte blir på 165 hk, mens dieselmotorene blir på 120, 150 og 180 hk.
Hybriden, som kombinerer diesel- og elmotor og får firehjulsdrift, har en samlet effekt på 200 hk. Denne leverer et forbruk på bare 0,35 l/mil.
Kommer SUV
Dette er det foreløpige flaggskapet i DS-familien, foran DS4 og DS3.
Citroen har forøvrig planer å introdusere tre nye modeller i løpet av de neste årene. Blant annet en SUV.
Helt sentralt i DS-strategien er å satse på fransk særpreg. Her skal man blant annet samarbeide med innarbeidede luksus-merkevarer og motehus.
Nettopp for å skille seg ut fra de tyske premiummerkene, som imagemessig handler mye om nøktern, tysk fornuft.