Riktig dekktrykk er viktig  for sikkerhet, komfort og økonomi. Illustrasjonsfoto
Riktig dekktrykk er viktig  for sikkerhet, komfort og økonomi. Illustrasjonsfoto

Nå er det ekstra viktig å sjekke dette

Enkle grep vil gjøre starten på vinterferien langt tryggere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå braker det løs med vinterferie for mange. Det betyr utfart, og mye trafikk.

Skal du på tur nå,  bør du  sjekke dekkene dine ekstra nøye. Har du dårlige dekk, og for lavt lufttrykk, kan det skape farlige situasjoner på veien.

Det er meldt skiftende temperaturer, som kan føre til vanskelige føreforhold. Dette i kombinasjon med at flere steder østafjells, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Trøndelag alle skal ut i vinterferie, kan skape farlige situasjoner i trafikken.

Hvis du sjekker dekkene skikkelig før avreise, har du gjort det aller viktigste for å forhindre uhell.

Les også: Børge skiftet dekk – så skjønte han at noe var galt

Utseendet kan lyve

Det er ekstra viktig å vite om vinterdekkene dine takler varierende vinterføre.

– Selv om dekk ofte ser helt like ut på utsiden, er det store forskjeller i hvordan de er produsert. Dekk med syntetiske gummiblandinger har dårligere grep og lengere bremselengde enn dekk med naturgummi. Kjører du på norske vinterveier må du ha dekk som tåler skiftende kjøreforhold, sier Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Dekk.

NAFs årlige vinterdekktest viste så mye som 20 meters forskjell i bremselengde mellom det beste og det dårligste dekket ved kjøring på islagte veier ved kun 50 km/t.

Snart blir veiene fulle av nordmenn på vinterferie. Da gjelder det at flest mulig er skodd for forholdene. Illustrasjonsfoto
Snart blir veiene fulle av nordmenn på vinterferie. Da gjelder det at flest mulig er skodd for forholdene. Illustrasjonsfoto

Les også: Her er årets beste vinterdekk

Krever høyere lufttrykk

Om vinteren bør lufttrykket være ca. 0,2 bar (20 kPa) høyere enn om sommeren, dette er fordi lufttrykket synker i kulden.

- Er det sliteskader på begge skuldrene av dekket betyr det at det er fylt for lite luft. Dersom midten av slitebanen har mer slitasje enn ytterkantene, så kan årsak være at dekkene har for høyt lufttrykk, opplyser Hauge.

Når bilen er fullastet, kan du øke lufttrykket med 10-15 prosent.

– Lave temperaturer gir mindre lufttrykk i dekkene. Skal du i tillegg kjøre med fullastet bil og skiutstyr på taket bør du passe på å øke lufttrykket. For lavt lufttrykk gir dårligere kjøreegenskaper og større sjanse for at bilen sklir.

Les også: Testet slitte vinterdekk - slik gikk det

- Plukk ut steiner

Hauge ber også bilister tenke nøye gjennom hvordan de pakker bilen før de drar på hytta.

– Ikke legg tunge gjenstander i takboksen, den tyngste bagasjen skal ligge lavest og så langt frem i bagasjerommet som mulig. Dette gir lavt tyngdepunkt og bedre feste, sier han.

Før du legger ut på tur bør du også plukke ut skarpe og store steiner fra dekkets slitebane. Det vil gi en mykere kjøretur og redusere sjansen for å punktere. Du bør dessuten benytte anledningen til å teste at hjulmutterne sitter med riktig moment.

– Rust, grus, sand og støv kan komme mellom mutter og felg. Over tid vil disse partiklene knuses og danne en hard masse som presser på bolten, og da kan hjulet løsne, sier Hauge.

Når du har kjørt ca. 200 kilometer etter dekkskift, skal du ettertrekke hjulmutterne. Har du ikke gjort dette etter omleggingen til vinterdekk er det en god idé å sjekke dette før du tar vinterferie. 

Les også: Begge er vinterdekk - det ene er ulovlig