Disse holder ikke hva de lover

– Villedende og svært alvorlig, sier hudeksperter.

Babyoljer holder ikke det de lover på flaskene, viser en undersøkelse TV 2 hjelper deg har gjort.

Av tolv flasker vi har funnet i norske butikkhyller, er det to babyoljer som har direkte feilaktig og villedende informasjon på etikettene.

Sterkt allergifremkallende parfyme

Babyoljen fra Burt’s Bees, har en merkelapp hvor det både står «parfymefri» og «hypoallergenisk».

Samtidig inneholder oljen et av de mest allergifremkallende parfymestoffene som finnes: limonene.

– Jeg syns ikke dette er bra, å putte noe på frisk babyhud som da har risiko for allergiutvikling. Dette er ikke i orden, og jeg syns det er kritikkverdig, sier Langeland.

Limonene er et naturlig parfymestoff med en sitronlignende duft, og er så allergifremkallende at det har havnet på EUs verstingliste over parfymestoffer med spesiell bekymring for allergi.

Ekspertene er:

  • Dr. Jon Langeland, hudspesialist og innehaver av Hudklinikken
  • Monika Andersen, farmasøyt og forfatter av boken «Din kosmetikk- og hudpleieguide. 1300 ingredienser du kan slå opp»
  • Julie Tesdal Håland, toksikolog og Mattilsynets ekspert på villedende reklame innen kosmetikk

Babyoljene vi har undersøkt:

  • Burt’s Bees «Baby Bee»
  • Natusan «bedtime baby oil»
  • Natusan «intensive care baby oil»
  • Natusan «first touch baby oil»
  • Dr Greve «Babyolje»
  • Neutral «Baby skin oil»
  • Libero «Oil»
  • Baby seba med «Skin Care Oil»
  • Dermica «Baby Oil»
  • Weleda «Calendula Baby Oil»
  • Apotekenes «Badeolje NAF»
  • Coop Änglamark «baby oil»

– Ordet «hypo» betyr jo mindre, så det du forstår med «hypoallergenisk» er at det er mindre allergifremkallende, forklarer toksikolog Julie Tesdal Håland i Mattilsynet.

Hun reagerer på at Burt’s Bees skriver hypoallergenisk på flasken, fordi dette begrepet vil trekke til seg nettopp de som har et forhold til det ordet, de som kanskje sliter med allergi, eller har sensitiv hud.

Villedende markedsføring

– Når babyoljen til Burt’s Bees inneholder parfyme, og de skriver på flasken at den er parfymefri, så er det villedende markedsføring, den saken er klar, slår Håland fast.

Natusans bedtime baby oil får også refs. På denne flasken står det «helps the baby sleep better», altså at den skal hjelpe babyen med å sove bedre.

– Men når jeg ser på ingredienslisten, kan jeg ikke se noe som skal virke beroligende, så jeg er nysgjerrig på hvor de har den påstanden fra, sier farmasøyt og forfatter Monika Andersen.

TV 2 hjelper deg har bedt Natusan om å dokumentere påstanden, og har fått en klinisk studie i retur. Den viser at babyer som har en tretrinns leggerutine, sover bedre enn babyer som ikke har det.

– Dette er jo ikke akkurat noen nyhet. Vi som har hatt barn vet jo at det er lettere å få barna til å sove, hvis de har et fast opplegg om kvelden. Så dette er nok mer villedende enn veiledene, kommenterer Dr. Langeland.

– I prinsippet kan en bruke hver og en av disse oljene og få samme effekt, supplerer Andersen.

Endrer merkingen

Etter at TV 2 hjelper deg satte fokus på den villedende markedsføringen, endrer nå babyoljeprodusentene merkingen av flaskene.

ENDRER MERKINGEN: Natusan skal lage nye etiketter på hele bedtime-serien, og Burt’s Bees kommer til å fjerne «parfymefri» fra etikettene. Foto: TV 2 hjelper deg
ENDRER MERKINGEN: Natusan skal lage nye etiketter på hele bedtime-serien, og Burt’s Bees kommer til å fjerne «parfymefri» fra etikettene. Foto: TV 2 hjelper deg

Natusan kommer til å lage nye etiketter på hele bedtime-serien, slik at den inneholder mer informasjon om en tretrinns leggerutine.

Burt’s Bees kommer til å fjerne «parfymefri» fra etikettene.

Samtidig vil de fortsette å skrive «hypoallergenisk» og bruke limonene i produktene. De begrunner dette med at de har gjort en studie hvor rundt 200 voksne kvinner og menn, har brukt babyoljen uten å få allergiske reaksjoner. Dr. Langland mener studien er irrelevant.

– Limonene er et stoff som allerede er velkjent fra medisinske sammenhenger, og som man vet er problematisk. Da er det på en måte ikke så relevant å gjøre en studie på et lite antall personer, for det blir ikke signifikant. Altså, det blir ikke store nok tall til at det slår ut. Og uansett motbeviser det ikke det man allerede vet, nemlig at limonene er sterkt allergifremkallende, sier Langeland til TV 2 hjelper deg.

TV 2 hjelper deg sendes torsdag klokken 20.30.

Vis flere