11 timers omkjøring via Sverige kan bli historie
Vegvesenet med milliardprosjekt på E6.
E6 fra Fauske og nordover er en krevende strekning for bilistene. Dype fjorder og høye fjell har ikke gjort det enkelt å bygge vei her, og en rekke av tunnelene på strekningen trenger sårt en oppgradering.
Her er det også behov for å styrke beredskapen på hovedforbindelsen gjennom Nord-Norge. I dag innebærer stengning av E6 på denne strekningen en omkjøring via Sverige på 11 timer.
Største prosjekt
Vegvesenet har nå lagt frem forslag til ny E6-trasé gjennom Sørfold i Nordland.
Prosjektet er beregnet å koste mellom syv og ni milliarder kroner og anses som det største sammenhengende prosjektet i Nord-Norge noensinne. Det skriver Statens vegvsen, i en pressemelding.
Onsdag morgen fikk statsråd Ketil Solvik-Olsen overrakt Konseptvalgutredningen (KVU) for E6 Fauske-Mørsvikbotn av regionvegsjef Torbjørn Naimak.
Hans Olav bygget en helt unik bil
Må rustes opp
Bakgrunnen for utredningen er at tunnelene på E6 gjennom Sørfold ikke oppfyller dagens sikkerhetskrav. Tunnelene er dessuten trange og det er mange flaskehalser og stigninger på hele strekningen.
Statens vegvesen har vurdert ulike alternativer for å oppfylle kravene til sikkerhet i tunneler. Konklusjonen er at det vil koste inntil fire milliarder kroner å ruste opp dagens tunneler slik at de oppfyller sikkerhetskravene. Dette vil imidlertid ikke bedre framkommeligheten eller fjerne flaskehalsene.
Kutte reisetiden
Statens vegvesen anbefaler nå en løsning med nye tunneler og ny vegtrasé.
Den nye vegen er 11 kilometer kortere enn den gamle, og med en oppgradering til 90 km/t-standard, kan reisetiden mellom Fauske og Narvik reduseres med 25 minutter.
Nå skal regjeringen bestemme hvilken løsning som skal ligge til grunn for videre planlegging. Statens vegvesen arbeider med sikte på byggestart i 2018, og byggetiden er beregnet til å være mellom fire og seks år.