Denne forsvinner – kan være et kupp i bruktmarkedet

Her får du mye bil for pengene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen bilmodeller faller liksom bare mellom stolene – og selger dårlig selv om de på mange områder er minst like bra som konkurrentene.

Et godt eksempel på det er siste generasjon Honda Accord. Japanernes modell i familiebilklassen har vært med oss i 40 år. Men nå er det snart over.

Dagens modell har på ingen måte tatt av, og når den forsvinner, betyr det også slutten for Accord på det europeiske markedet.

Gode kjøp

Det betyr igjen at bruktmarkedet snart er det som gjelder hvis du vil ha Honda Accord. Der er det til gjengjeld bra med biler å velge mellom. Og ikke minst: Her er det mulig å gjøre noen veldig gode kjøp.

Siste generasjon Accord kom til Norge som 2008-modell. Den erstattet en bil som utmerket seg med svært god plass (særlig i stasjonsvogna), men hadde et design som sladret om at Honda her hadde lagt mer vekt på det praktiske, enn det estetiske. Særlig som stasjonsvogn var den butt og kantete.

Lite bagasjerom 

Dette fikk da også Honda en god del kritikk for, og de svarte på det med å lansere en Accord som var langt mer linjelekker.

Designet var sporty og kompakt. Her nærmet Honda seg på flere områder både Audi og BMW. Dette gjenspeilet seg også i kjøreegenskapene. Her fikk Accord mye skryt, både for veiholdning og kontant, fast styring.

Men designet gikk ut over det praktiske. Særlig bagasjerommet som i stasjonsvogna bare svelger unna litt over 400 liter. Det er mye dårligere enn hos de fleste konkurrentene. Og når man først kjøper stasjonsvogn, er det jo gjerne fordi man trenger mye plass ...

Et ganske intimt førermiljø og mulighet for mye utstyr i denne Accord-generasjonen.
Et ganske intimt førermiljø og mulighet for mye utstyr i denne Accord-generasjonen.

- Hvorfor har Accord egentlig solgt så dårlig?

Premium-faktor

Men kan du leve med det (kanskje ved å kjøpe skiboks i tillegg?), har denne bilen mye bra å by på.

Gode kjøreegenskaper er nevnt. Kvalitetsfølelsen ligger også et godt hakk over de øvrige japanske konkurrentene, og nærmer seg sterkt premiummerkene. 

Hva må du så betale? Sedanutgaven er den rimeligste. I denne klassen er det stasjonsvogn som gjelder for de aller fleste. Sedan er dermed mer tungsolgt. De rimeligste eksemplarene fra 2088/2009 får du fra rundt 130.000 kroner. Da må du påregne relativt høy kilometerstand.

Stasjonsvogn 

Fra 150.000 kroner er stasjonsvogn tilgjengelig. Da gjerne med 2-liters bensinmotor på 156 hestekrefter.

2,2-liters dieselmotor koster gjerne mer, men opp mot 180.000 kroner er det mye å velge mellom. Da begynner også kilometerstanden å bli hyggelig, det er ikke vanskelig å finne biler som har gått under 100.000 kilometer.

Executive-utgaver med mye utstyr er de mest attraktive.

Mulig å prute

Honda-kvaliteten er generelt god, og her er det ikke spesielle ting å frykte. Men som på bruktbiler flest, er det smart å sjekke grundig før du kjøper.

Seks-syv år gamle biler kan være risikosport, i alle fall hvis de ikke har blitt skikkelig fulgt opp. Vi anbefaler som vanlig å gå for en bil med full servicehistorikk og komplett servicehefte. 

Fersk EU-kontroll er naturligvis også en fordel. I og med at Accord er en såpass glemt bil i nybilmarkedet, er det heller ikke det mest attraktive å selge brukt. Det betyr at det kan være gode muligheter for å prute. Her gjelder det derfor å sette seg inn i prisbildet og bruke god tid på å finne det rette eksemplaret. Og særlig fra privatperson, kan du da gjøre svært gode kjøp.

Jan Erik Larssen har testet Accord, her kan du lese hva han mener

Accord har blitt solgt både som sedan og stasjonsvogn her hjemme - sistnevnte den klart mest populære.
Accord har blitt solgt både som sedan og stasjonsvogn her hjemme - sistnevnte den klart mest populære.

Nei, det behøver ikke koste mye å skille seg ut