Det er ikke hver dag Honda kan fortelle at de skal vise fram en bil som er god for 270 km/t. Men akkurat nå, kan de det.
Det er ikke hver dag Honda kan fortelle at de skal vise fram en bil som er god for 270 km/t. Men akkurat nå, kan de det.

Denne skal gå fortere enn alle konkurrentene

Ny fartsbombe fra uventet hold!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da vi i Broom var på bilutstillingen i Paris i fjor høst, var det særlig en bil vi bet oss spesielt merke i: Konseptbilen som avslørte mye om hvordan Honda Civic Type R skal se ut.

Herre Jermias, for en barsk bil! Det er nesten så du får hår på brystet og dypere stemme bare av å se på den.

Honda informerte på sin stand om at den skulle få krefter nok også. Rundt 300 hk ble det sagt. Her skulle steget tas helt ut.

Nå har de sluppet mer info – om ytelser og design. Blant annet røpes det at den lille raketten skal være god for svimlende 270 km/t! 

Dette synet møtte oss på bilutstillingen i Paris. Slikt kan få det til å krible ganske merkbart i høyrefoten ...
Dette synet møtte oss på bilutstillingen i Paris. Slikt kan få det til å krible ganske merkbart i høyrefoten ...

Les også: Superbilen som er snill mot lommeboka

Staffasje - men ikke til pynt

Det er spinnvilt, naturligvis. Og Honda har aldri laget en bil som er så rask som dette. Selv ikke superbilen NSX kan kjøre fra denne bolede Civicen!

Kreftene hentes fra en helt ny 2-liters, firesylindret V-TEC-motor. 

Teaserbildene av den ferdige bilen tyder på at fronten blir litt annerledes enn konseptbilen. Men ikke noe mindre aggressiv, heldigvis.
Teaserbildene av den ferdige bilen tyder på at fronten blir litt annerledes enn konseptbilen. Men ikke noe mindre aggressiv, heldigvis.

Aerodynamikken på bilen skal sørge for masse downforce, slik at bilen har skikkelig grep. Og det kommer naturligvis godt med, når farten nærmer seg 300 km/t. Både diffusoren og den enorme vingen bak har dermed en praktisk funksjon – de er ikke der for pynt.

Les også: Dette er kjøreglede som svært få kjenner til

R-knapp

Bremsene er spesiallaget av Brembo. 350 mm store skiver framme sørger for at det stopper brennkjapt.

Utenpå bremsene er det sorte, 19" felger, som er spesielt utviklet for denne modellen.

De nye bildene vi har fått tilgang til viser også litt om hva en tenker om interiøret. Rattet blir tykt og dekket av skinn, med kontrastsømmer og får rødmerking midt på toppen.

Instrumentbelysningen er hissig rød, med turtelleren plassert stort i midten. En egen +R-knapp er også på plass, når du ønsker å tøffe deg skikkelig. For eksempel på bane. 

Rødt lys er på plass i instrumentene - og skikkelig sportsratt må naturligvis til.
Rødt lys er på plass i instrumentene - og skikkelig sportsratt må naturligvis til.

Les også: Nå skal japanerne ta rotta på Ferrari - igjen

Vil være raskest rundt "Ringen"

Ja, for dette er en bil som er bygget også for å kunne herje litt. Det ville nærmest være en fornærmelse om du ikke lot Civic Type R få spre vingene sine på bane en gang innimellom.

Dette blir også den første R-modellen med justerbart understell. 

Hondas visjon med bilen er at den skal bli den raskeste bilen med forhjulstrekk rundt legendariske Nürburgring. Ja, vi understeker igjen: Det blir ikke 4x4. Her skal alle kreftene sluses til fronten. Men en helt nytt system skal sørge for at du slipper å klamre deg fast til rattet, mens fronten hopper både hit og dit. Vi gleder oss til å teste ut i praksis.

Les også: Så ekstrem kan en helt vanlig Honda bli

Vises i Geneve

Som seg hør og bør på en slik bil, er det kun manuell girkasse som gjelder. Det synes vi er helt greit!

Den ferdige bilen skal vises på bilutstillingen i Geneve, som bare er noen få uker unna. Vi er naturligvis på plass og gleder oss stort til å se det ferdige resultatet. Dette er en bil som har potensial til å bli en skikkelig klassiker.

Honda har nok ikke vondt av å få på plass en slik imagebygger heller. Det er ikke mye traust over denne bilen.

Du skjønner kanskje hvorfor vi ble så overmåtes begeistret da vi så konseptbilen. La oss håpe den latterlig digre vingen finner veien til produksjonsmodellen også.
Du skjønner kanskje hvorfor vi ble så overmåtes begeistret da vi så konseptbilen. La oss håpe den latterlig digre vingen finner veien til produksjonsmodellen også.

Les også: SUV: Her sparer du 100.000 kroner