Elbiler og ladbare hybrider sto for 13,7 prosent av det norske personbilmarkedet i fjor. I år kommer tallet til å bli betydelig høyere. Disse bilene er fra venstre VW e-Golf, Audi A3 e-tron og Mitsubishi Outlander PHEV.
Elbiler og ladbare hybrider sto for 13,7 prosent av det norske personbilmarkedet i fjor. I år kommer tallet til å bli betydelig høyere. Disse bilene er fra venstre VW e-Golf, Audi A3 e-tron og Mitsubishi Outlander PHEV.

Tror dette vil ta helt av i år

En av fire nybiler i Norge skal kunne lades. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ingen kjøper flere elbiler enn oss nordmenn – og den utviklingen kommer etter alt å dømme til å fortsette utover i 2015.

Det blir stadig mer å velge mellom for de som har lyst på elbil. Samtidig har politikerne fredet alle elbilfordelene i alle fall ut året. Eventuelle innstramminger her vil dermed ikke komme før i 2016. Og uansett er det neppe snakk om store endringer, her legger man vekt på at dette skal være langsiktig.

Ingen rekkeviddeangst

Samtidig som elbilene fortsetter sin seiersgang, peker også pilene kraftig oppover for de ladbare hybridbilene.

Dette er biler som har både elmotor og bensin/dieselmotor. De har en batteripakke som kan lades fra en helt vanlig stikkontakt. I praksis fungerer de da som elbiler over kortere avstander. Når batteriene er tomme, tar så forbrenningsmotoren over.

Dermed slipper man også helt unna elbilenes rekkevidde-utfordring.

Bare en av ti innrømmer å ha gått tom for strøm

Passerer 25 prosent

Det gjør de ladbare hybridene attraktive for svært mange. Nå venter bransjen at elbiler og ladbare hybrider skal øke markedsandelene sine kraftig i 2015.

Til bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement), sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) at de forventer at hver fjerde solgte personbil i 2015 vil være enten elektrisk, eller en ladbar hybrid.

- Vi mener at avgiftslettelser for ladbare hybrider og fortsatt høyt salg av elbiler vil gjøre at samlet andel for disse bilene vil passere 25 prosent i år, sier han til Bilnytt.

Tesla-kjøperne betalte i snitt 650.000 kroner

Ble mye billigere

I fjor var denne andelen 13,7 prosent. Vi snakker altså nesten dobling, og mye av dette skal de ladbare hybridene stå for.

Pioneren innenfor denne klassen er Mitsubishi Outlander PHEV. Den kom på markedet i 2013 og er verdens første ladbare SUV. Salget har vært bra fra første stund, og det hjalp naturligvis at denne modellen ble 32.000 kroner rimeligere fra årsskiftet, takket være reduserte avgifter.

Den norske importøren melder om enda større interesse i år, og har allerede måttet be fabrikken øke kvoten med biler til Norge.

Les mer om Outlander: En ekte sparebøsse på hjul

Bare begynnelsen

Men Mitsubishien er absolutt ikke uten konkurrenter. De fremste kommer fra Volkswagen-konsernet, som nå virkelig satser på ladbare hybrider.

Tvillingene Audi A3 og VW Golf er allerede på markedet med denne løsningen, og de første salgsrapportene tyder på at de har truffet blink.

Til sommeren kommer også nye VW Passat som ladbar hybrid. Det kan virkelig bli en storselger, og samtidig hente over kunder som i utgangspunktet ikke ville kjøpt Passat. Det er også bare begynnelsen fra Volkswagen, her er det mer på gang! 

Her får du nesten elbil "på kjøpet"

Mitsubishi Outlander i ladbar utgave er en stor suksess i Norge. Dette er verdens første ladbare hybrid-SUV.
Mitsubishi Outlander i ladbar utgave er en stor suksess i Norge. Dette er verdens første ladbare hybrid-SUV.

Bilen gikk for kort – kjøper fikk igjen pengene