Den forsøker ikke å være anonym, den knallgrønne Ford Focus RS-en som nå er til salgs. Under panseret er det en 2,5-liters kraftpakke på over 300 hk. Da synes vi det er greit å ha et litt brautende utseende. Faksimile: Finn.no
Den forsøker ikke å være anonym, den knallgrønne Ford Focus RS-en som nå er til salgs. Under panseret er det en 2,5-liters kraftpakke på over 300 hk. Da synes vi det er greit å ha et litt brautende utseende. Faksimile: Finn.no

Dette er leketøy for voksne

Det er så brutalt av kreftene strupes både i første- og andre gir.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford kan en del om å lage sporty biler. Mye faktisk. De har en rekke legendariske modeller på samvittigheten, blant annet med tilleggsbetegnelsen Cosworth.

De nyeste verstingmodellene får betegnelsen RS. Nylig slapp de bilder og informasjon om kommende Focus RS. Den får firehjulstrekk og over 300 hk.

Men om den blir litt i dyreste laget, kan du finne en brukt i stedet. Det trenger ikke å bli så mye kjedeligere det. I 2009 kom andre generasjon Focus RS med 305 hk, dreiemoment på voldsomme 440 nm – alt sammen ekspedert kun til forhjulene. På grensen til galskap! 

Nybilprisen var også rimelig vill. En heller upraktisk, tredørs Focus til rundt 800.000 kroner, når du hadde krysset av for "riktig" utstyr, er ikke akkurat lett å svelge.

Men nå, noen år senere, er det fryd og gammen – og halv pris!

Her kan du lese mye om Focus RS

Grønt lyn

Ja, for nå kan du få en Focus RS, i helt riktig grønnfarge, til like over 400.000 kroner. Dette er en norsksolgt bil, som først ble brukt av Ford Norge. Etter det har den kun hatt én eier - og hun bedyrer at råskapen aldri har vært brukt på vinterføre.

2009-modellen har da heller ikke rullet mer enn 46.000 kilometer. 

Men du kan banne på at det ikke har vært søndagskjøring de gangene denne ble tatt ut på tur. Focus RS er skapt for å få opp adrenalin og kjøreglede. Og slikt henger (dessverre) ofte direkte sammen med høyt turtall ...

Andre generasjon Ford Focus RS klarer seg med forhjulstrekk. Såvidt!
Andre generasjon Ford Focus RS klarer seg med forhjulstrekk. Såvidt!

Klikk her for å se hele annonsen

Måte strupe kreftene

Focus RS var såpass vill og rå, at Ford selv begrenset dreiemomentet i første- og andre gir. Det ble rett og slett for mye av det gode. Så i disse girene har du "kun" 380 og 400 nm å rutte med.

Årsaken til dette er altså at Focus RS anno 2009 har forhjulstrekk og ikke firehjulsdrift. Og så mye krefter rett ned i forhjulene er tilnærmet umulig å hanskes med.

Først fra tredjegir og oppover får du tillatelse til å hente ut alle kreftene som bor i bilen. 

Fortsatt for dyrt? Sjekk ut første generasjon Focus RS

Skikkelig vinge på taket, fete enderør og diffusor. Sånn skal en bilhekk se ut!
Skikkelig vinge på taket, fete enderør og diffusor. Sånn skal en bilhekk se ut!

Superbil-rask

Men hvis du treffer skikkelig med dagsformen, været og giringen, klarer denne raketten å dra deg opp i 100 km/t på bare 5,9 sekunder. Det er ikke mange biler som henger med da. 

Toppfarten er imidlertid enda mer voldsom – 265 km/t! I en Ford Focus!

Takket være et særdeles velutviklet understell har den også imponerende veigrep. Og du kan virkelig leke rally-sjåfør, når forholdene tillater det.

Ja, det er med andre ord ikke noe halvveis over denne bilen. RS-en leverer varene.

Les om første generasjon Ford Focus i vår bruktbilguide her

Pressebil

I dette tilfelle er det snakk om en bil med godt dokumentert historikk også. Den var i sin tid pressebil for Ford Norge. På godt og vondt ...

Nåværende eier har for øvrig senket den litt ekstra, montert spacere og super chip shoftware. Som om ikke den gikk godt nok fra før ...

Forøvrig er den godt utstyrt, med navigasjonsanlegg, nøkkelfri start, Recaro-seter, xenon, alarm og hands free-opplegg, for å nevne noe. 

Det står også at det medføler lettmetallfelger til vinterdekk.

Ting å se opp for? Tja, ikke så mye bortsett fra UP, fotobokser og regningen fra forsikringsselskapet ditt. Dette er ikke det billigste å forsikre på fire hjul, for å si det sånn ...

Innvendig er det ikke like spektakulært som utvendig. Men bøttestoler og ekstra instrumenter øverst på dashbordet piffer opp litt.
Innvendig er det ikke like spektakulært som utvendig. Men bøttestoler og ekstra instrumenter øverst på dashbordet piffer opp litt.

Les vår test av verstingen Ford Focus RS500