Kjetting kan være redningen for mange når forholdene virkelig blir vanskelige. Og nå er det høysesong.
Kjetting kan være redningen for mange når forholdene virkelig blir vanskelige. Og nå er det høysesong.

Nå er det mange som kjøper dette

Kan være gull verdt når forholdene blir vanskelige.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nærmer seg vinterferie i store deler av landet, det betyr at mange av oss skal prøve oss på kjøreforhold som gjerne er betydelig tøffere enn det vi opplever til daglig.

Norske fjellveier i februar kan by på mange utfordringer. Enten det er speilblank is, eller store snømengder som gjør sitt til å begrense framkommeligheten. 

Høysesong for kjettinger 

Et av hjelpemidlene mange tyr til da er kjettinger. De kan gjøre den store forskjellen - og sørge for at du kommer deg helt fram til bestemmelsesstedet, uten å måtte ringe etter veihjelp.

Blant de som merker at tiden før vinterferien er høysesong for kjettinger, er Biltema.

Deres salg av kjettinger tar seg solid opp de to siste ukene før vinterferien. I fjor var økningen i uke syv på 65 prosent i forhold til en normal vinteruke. 

– Vinterføret i Norge er lunefullt. Både dekkspray og hjulsokk gir bedre grep, men det er kjetting som klarer de største oppgavene. Det er ikke dekksprayen som hjelper deg opp av grøfta, sier Erik Nyhus i Biltema, i en pressemelding.

Hva er egentlig best: 4x4 eller kjetting?

Ikke ligge ubrukt

Ved hjelp av piggdekkgebyr har myndighetene fått nordmenn til å pigge av de siste årene. Årsaken er at det er en klar sammenheng mellom antall biler med piggdekk og problemer med svevestøv. I Oslo-området kjører 86 prosent piggfritt.

Om du har skaffet deg kjetting for å ha i reserve, bør den ikke ligge ubrukt i bagasjerommet helt til den dagen du plutselig trenger den.

Bilbergingsselskapene må ofte assistere bilister som tar i kjetting for første gang.

Kontrolløren skulle bare sjekke om kjettingen passet ...

Ikke god plass

– De står fast, får ikke på kjettingen, og så ringer de oss, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF. NAF understreker behovet for å øve på å sette på kjetting.

Det er også viktig at kjettingen sitter stramt på, og godt festet.

– Vær oppmerksom på at det ikke er like god plass rundt hjulet lenger som det var på bilene før. Blant annet har du ABS-sensorer på baksiden som du ikke vil røske i stykker. Etter at kjettingen er satt på, bør du teste med full sving til høyre og venstre for å sjekke at ikke noe skraper imot, sier han.

Ut med all bagasjen

Snøkjetting er ment for å komme seg ut av en knipe, og skal ikke sitte på i høy fart. På bruksanvisningen står det hvilken maksimal fart du kan kjøre med kjettingen på.

I en stresset situasjon er det ergerlig i tillegg å måtte ut med all bagasjen først for å finne fram kjettingen.

– Du kan legge den helt innerst i bagasjerommet, inntil seteryggen. Da kan du ved behov ta frem kjettingen ved å felle ned bakseteryggen og hente den ut via baksetet, sier Engebretsen.

Han trekker løs 40-tonns vogntog – med pappas stasjonsvogn

Her kjøres det mest piggfritt:

Oslo: 86 prosent

Bergen: 85 prosent

Asker/Bærum: 82 prosent

Drammen: 81 prosent

Fredrikstad/Sarpsborg: 79 prosent

Stavanger/Sandnes: 75 prosent

Trondheim: 65 prosent

Skien/Porsgrunn: 63 prosent

Kristiansand: 60 prosent

(Kilde: Statens vegvesen)

Hva er egentlig best – pigg eller piggfritt?