Audi A8 er en vaskeekte direktørbil. Ekstra morsomt blir det naturligvis med en særdeles sprek V8-er under panseret. Faksimile: Finn.no
Audi A8 er en vaskeekte direktørbil. Ekstra morsomt blir det naturligvis med en særdeles sprek V8-er under panseret. Faksimile: Finn.no

Luksusflak med million-rabatt

Denne er det ikke mange av på norske veier.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Audi hevet sin egen list noen hakk, da de lanserte A8 som sitt nye flaggskap midt på 90-tallet. De viste for alvor at de hadde tenkt å bite seg fast i premiumsegmentet – sammen med sine tyske konkurrenter, BMW og Mercedes.

I 2010 kom tredje generasjon av A8. Større, sterkere og enda mye mer luksuriøs enn tidligere.

Prisen var på rundt millionen for de billigste. Den vi omtaler her, er langt unna å være den billigste. Her snakker vi 4,2 liters bensinmotor på neste 400 hestekrefter.

Nypris, med utstyret denne bilen kan vise til, var på godt over 1,6 millioner kroner. Men nå kan den bli din for like over 600.000 kroner.

Les også: Denne har tapt seg TO millioner kroner

Verditap på over en million 

A8-en er altså til salgs med et verditap på over én million kroner på de drøyt 85.000 kilometerne den har rullet.

Den har hatt én eier siden den ble levert fra forhandler, og all oppfølgning er gjort hos merkeforhandlere.

Det siste er ekstra viktig på slike biler. Her er det mye teknologi – og ikke bare å slippe løs hvem som helst med en skrutrekker. Bare husk at det gjerne bør fortsette i samme stilen, altså med servicer- og vedlikehold hos merkeforhandler, og Audi har ikke markedets laveste timepriser. For å si det litt diplomatisk ...

Sjekk den unike Audi A8en som aldri kom i produksjon!

LED-lysene er et kjennetegn på A8. Men ikke alle er like begeistret for utformingen.
LED-lysene er et kjennetegn på A8. Men ikke alle er like begeistret for utformingen.

372 hk

Det som skiller denne fra de fleste andre A8-ene på norske skilter, er altså motoren. 4,2-liter og V8 er ikke lenger dagligdags, dessverre. 

Mest vanlig er den råsterke diselmotoren på 250 hk. Men selv den blir noe dvask sammenlignet med de 372 hestekreftene du har til rådighet her. 0-100 km/t går unna på 5,7 sekunder. 

Selv om dette er en diger bil, har den et oppgitt snittforbruk på 0,92 l/mil. Men i praksis må du nok regne med en del mer. Du kjøper ikke en bil med slik motor for å spare drivstoff, for å si det sånn ... 

Klikk her for å se hele annonsen

Utstyr 

På utstyrssiden er det "all in" som gjelder om du skal A8. Lite utstyr på en slik bil blir bare feil. Bilen vi har funnet ble bestilt med både webasto, surroundanlegg, komfortseter foran, TV, DVD-veksler, ambientbelysning, stor navigasjon, parkeringskontroll pluss med ryggekamera, nøkkelfri adgang og start og en rekke annet "snadder".

Quattro firehjulstrekk får du med på kjøpet ved enhver A8 av dette karosseriet – og det samme gjelder automatgir.

Bagasjerommet på 550 liter burde holde for de fleste som ikke er avhengig av stasjonsvogn. Akkurat denne bilen har også en skipose.

Les om første generasjon Audi A8 i vår bruktbilguide her

S8 light 

I skrivende stund ligger det seks A8-er med denne bensinmotoren til salgs på finn.no.

Prisene varierer mye. Bilen vi omtaler her er uten tvil den billigste, men det er også den som er gått lengst.

Om du mot formodning synes dette blir for lite trøkk, kan du naturligvis oppjustere til S8. Den er spinnvil - med 520 hk. Men prisen øker da til minst 1,3 millioner kroner.

Men få en skikkelig tilstandsrapport og gjerne en utvidet garanti også. Det er verdt noen tusenlapper på en slik bil. "Vår" bil blir i utgangspunktet levert med 6 måneders garanti. Vi ville forsøkt å få doblet den. Så slipper du søvnløse netter den første tiden i alle fall ..

Les også: Så mye Audi får du for 50.000 kroner

A8 kan leveres med innvendig stemningsbelysning, som kan forandre farge.
A8 kan leveres med innvendig stemningsbelysning, som kan forandre farge.