Nå skal disse få deg til å slutte å røyke og snuse

Helseministeren vil forby de vanlige tobakkspakkene og snusboksene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag lanserte helseminister Bent Høie ny innpakning for tobakkspakker og snus.

Høie ønsker å innføre reklamefrie pakker slik Australia har gjort og som innføres i England og Irland.

– Nå vil pakkene bli litt sånn gusjebrune med helseadvarsler og hvor produktnavnet vil stå i nøytrale bokstaver. Dette gjør vi for å hindre at barn og unge begynner å røyke og snuse, sier Høie til TV 2.

6600 dør av tobakksbruk hvert år i Norge. Det er nesten en i timen. Lungekreft er den kreftformen som tar flest liv, både blant kvinner og menn, og 85 prosent skyldes røyking.

– Vi vet at slik produktene er utformet i dag så er det for å appellere nettopp for at ungdom skal begynne å ikke minst snuse. Erfaringene fra Australia forteller oss at dette vil ha effekt, og jeg er overbevist om at det vil ha ennå større effekt i Norge siden vi er et av få land i verden som ikke har lykkes med å bekjempe at ungdom blir avhengige av tobakk gjennom snus, sier Høie.

Generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel og  og helseminister Bent Høie. Foto: Stål Talsnes/TV 2
Generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel og  og helseminister Bent Høie. Foto: Stål Talsnes/TV 2

Forslaget skal nå ut på høring, men blir møtt med begeistring fra Kreftforeningen.

– Reklamefrie pakker vil ikke få folk til å slutte å røyke eller snuse, men det vil gi barna våre en grunn mindre til å begynne. Det er etisk uforsvarlig å påvirke barn og unge til å begynne å røyke eller snuse. Derfor er Kreftforeningen svært glad for at regjeringen nå endelig foreslår reklamefrie tobakkspakker i Norge, sier foreningen.

Roser Høie

Også Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, LHL, hilser den nye innpakningen velkommen.

– Bent Høie fortjener ros for mot og handlekraft i tobakksaken. Vi støtter forslaget om standardiserte pakker på tobakksprodukter, og er glade for at helse- og omsorgsministeren har lyttet til LHLs krav om å iverksette flere tiltak for å redusere bruken av tobakk og andelen som røyker, sier Frode Jahren, generalsekretær i LHL, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke.

Han håper Høie vil gå enda lenger i bekjempelsen av tobakksavhengighet.

– Vi håper statsråden og departementet vil komme med flere tiltak, slik som blant annet 20 års aldersgrense for kjøp og salg av tobakksprodukter, sier Jahren.

Ønsker tøffere tiltak

LHL mener det må innføres langt tøffere tiltak om man skal nå målet om et tobakksfritt samfunn.

– Over 40 sykdommer, hvorav omtrent 20 dødelige, har direkte sammenheng med røyking. De viktigste sykdommene er ulike former for kreft, luftveissykdommer og hjerte- og karsykdommer, sier Jahren, som mener at dette krever flere og langt tøffere tiltak enn det politikerne har vært villige til å ta i bruk hittil.

LHL foreslår i tillegg til 20 års aldersgrense for kjøp og salg av tobakksprodukter og avvikling av taxfreesalg av tobakk. På sikt mener foreningen at et omsetnings- og innførselsforbud for røyketobakk og sigaretter er veien å gå.

– Mange unge bruker snus og all tobakksbruk har negativ helseffekt, også snus. Snusprodusentene har tilpasset pakninger for å appellere til ulike grupper og det er en form for markedsføring som vi mener er uheldig, sier han.

Innpakningen er viktig

Kreftforeningen mener utseendet på produktene har mye å si for at ungdom velger å starte med dem.

– Selvsagt har innpakningen betydning. Hvorfor skulle ellers industrien bruke enorme beløp på pakningsdesign? Hvem tror på industrien når den hevder at målet med markedsføringen utelukkende er å hjelpe voksne røykere og snusbrukere til å skille mellom ulike merker?, spør Kreftforeningen.

Førte til kraftig nedgang

De fremholder også at etter at Australia innførte reklamefrie pakker kom den største nedgangen i røyking på 20 år.

– Barn er dessverre målgruppen for tobakksindustrien. Studier fra Norge og en rekke andre land, viser at reklamefrie pakker kan hindre barn og unge i å begynne med tobakk. Australia har innført reklamefrie pakker. Etter innføringen kunne man registrere den største nedgangen i røyking på 20 år, sier Kreftforeningen.

Flere land, deriblant Irland og England, er i ferd med å innføre lignende innpakninger. Også der vil det nå bli tobakkspakker uten logo, farger og andre designeffekter. Målet er at røyk og snus ikke skal fremstå som mindre helseskadelig enn det er.