En gang var den et trekkplaster på store bilutstillinger. Så forsvant den fra raderen - og dukket ikke opp igjen før sent i 2014. Da sto den slik. Foto: Artcurial Motorcars.
En gang var den et trekkplaster på store bilutstillinger. Så forsvant den fra raderen - og dukket ikke opp igjen før sent i 2014. Da sto den slik. Foto: Artcurial Motorcars.

Denne rustholken gikk for nesten 15 millioner kroner

Her snakker vi eksklusivt låvefunn! 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det vakte stor oppsikt da en unik bilsamling dukket opp i Frankrike før jul i fjor. 

Entreprenøren Roger Baillion brukte flere tiår på å bygge opp en stor samling med biler. Så fikk han økonomiske problemer på 1970-tallet, og var tvunget til å selge unna det meste.

Men noen biler klarte han rett og slett ikke å selge. Rundt 60 eksemplarer ble stående lagret på en gård.

Visste ikke om samlingen 

Baillon døde i 2004 og etterlot da både bondegården, og samlingen, til sin sønn Jacques. Han døde så i fjor

Han hadde ikke informert sine barn om denne enestående og unike samlingen av biler som fantes på bestefarens gård.

De var derfor ganske uforberedt på det synet som møtte dem da de gikk gjennom gården etter sin far.

Denne bilsamlingen ble funnet på et jorde

Uhyre sjelden 

Til slutt endte hele samlingen hos auksjonsfirmaet Artcurial Motorcars. Denne uken gikk de under hammeren, og en av bilene som virkelig vakte oppsikt var denne: En 1949-modell Talbot Lago T26 Grand Sport SWB.

Dette var i sin tid noe av det mest eksklusive du kunne kjøpe. Bilen er håndbygget hos selskapet Saoutchik og blir karakterisert som et mesterverk innen fransk bilbygging. Saoutchik skal ikke ha spart på noe underveis i byggingen, og ga bilen en rekke eksklusive detaljer.

Her er en annen "skrothaug" som er mye verdt

Bare 29 eksemplarer

Bare 29 eksemplarer ble bygget av denne utgaven, mellom 1948 og 1952. Dette eksemplaret ble vist fram på bilutstillingene både i Geneve og London, men så ble det svært stille rundt bilen.

I samlerkretser ble den omtalt som en "forsvunnet bil". Det er heller ikke kjent når Roger Baillion kjøpte den. Kanskje var det så sent som i 1980, det kan også ha vært tidligere. Da hadde bilen angivelig fått skaden den har bak, sannsynligvis etter en påkjørsel. 

I dag er den naturligvis uhyre sjelden, og i samlerkretser begynte spekulasjonene raskt å gå: Hvor mye kunne denne bilen komme opp i til slutt?

Europeisk samler

I utgangspunktet ble prisen estimert til mellom 400.000 og 600.000 euro. Men det skulle vise seg å være altfor forsiktig. 

Da auksjonarius slo hammeren i bordet og erklærte bilen for solgt, var høyeste bud på 1,7 millioner euro! Med dagens kurs rundt 14,7 millioner kroner.

Hvem som fikk tilslaget etter den heftige budrunden er ikke kjent, Articurial Motorcars omtaler vedkommende som en "europeisk samler". Men det kan nok være grunn til å tro at kjøperen er fransk, og på denne måten ønsker å ta vare på en eksklusiv del av landets biltradisjon.

Er dette Norges minst kjørte bruktbil?

Enorm jobb 

For snaut 15 millioner kroner, har vedkommende sikret seg det som i beste fall kan karakteriseres som et utgangspunkt.

Her vil det nemlig bli en enorm jobb å få bilen tilbake til fordums prakt. Det er ikke akkurat snakk om deler som er å få kjøpt heller. Her må nok det aller, aller meste håndlages spesielt til bilen. Vi snakker nok dermed om flere millioner kroner til, før bilen kan bli like lekker og elegant som den en gang var. 

Fant gamlebilen til Elvis på låven

Dette kan i beste fall betegnes som et utgangspunkt - et utgangspunkt som nettopp gikk under hammeren for nesten 15 millioner kroner. Foto: Artcurial Motorcars
Dette kan i beste fall betegnes som et utgangspunkt - et utgangspunkt som nettopp gikk under hammeren for nesten 15 millioner kroner. Foto: Artcurial Motorcars

Sveinung kjøpte småbruk - se hva han fant ute i skogen

Laster inn forumet...