Ragnes bil tåler ikke norsk diesel

Har du dieselbil? Da kan det koste deg dyrt om du bli rammet av samme problem.

Ragne Iren Sivertsen investerte i en helt ny Toyota RAV 4 i 2007, men har hatt stadig problemer med bilen.

– Oljelampen lyste stadig og det rykket i bilen da vi skiftet til tredje gir, men vi fikk beskjed om at det skulle være slik, sier Ragne Iren til TV 2 hjelper deg som sendes torsdag klokken 20.30.

Men fra 2011 begynte problemene for alvor da bilen rett og slett mistet motorkraften opptil flere ganger.

– I 2011 mistet vi motorkraften. Det gjentok seg to ganger i 2012 og vi har hatt den inne på verksted tre ganger i 2014 på grunn av de samme problemene, forklarer Ragne Iren.

Tåler ikke dieselen

Bilen fikk dieselrens, rens av partikkelfilter og både katalysator, injektorer og dyserør måtte skiftes. Men det mest overraskende var konklusjonen fra verkstedet:

– De sa at bilen ikke tåler den norske dieselen! Nei, det hørtes jo helt rart ut. Vi har kjøpt en bil i Norge som ikke kan kjøre på den norske dieselen, sier Ragne Iren.

DYRT: Hvis dieselbilen din ikke tåler biodiesel, kan det koste deg opptil 60.000 kroner, avhengig av bilmerke og verkstedet som utfører reparasjonen. Foto: TV 2 hjelper deg
DYRT: Hvis dieselbilen din ikke tåler biodiesel, kan det koste deg opptil 60.000 kroner, avhengig av bilmerke og verkstedet som utfører reparasjonen. Foto: TV 2 hjelper deg

All diesel i Norge blir tilsatt inntil 7 prosent biodrivstoff. Andelen biodiesel ble økt fra 5 til 7 prosent i 2009 som et krav fra myndighetene for å gjøre drivstoffet mer miljøvennlig.

– Nei, jeg var jo ikke klar over at de tilsatte noe i dieselen. Jeg fylte jo vanlig diesel, det er jo kun et valg når du kommer til pumpen og jeg trodde ikke at det skulle være noe problem.

– Det vanligste problemet

Men at biodieselen byr på problemer er en kjent sak på dieselverkstedet Asker Elektro Diesel. Verksmester Torstein Hella har jobbet med bil i 35 år og han er klar på at det er biodieselen som får bilene til å miste motorkraften.

– Biodelen i drivstoffet har jo en tendens til å vokse seg, at det rett og slett blir et fettbelegg på delene innvendig i dysene, og den voksen medfører da dårlig tetning som vi ser i form av at det blir for mye lekkasje i dysen, sier Hella.

Ifølge Hella får verkstedet inn en til to biler i uken på grunn av problemer med biodieselen.

– Det er det vanligst problemet, legger han til.

Kan koste deg dyrt

Noen biler slipper unna med en rens av partikkelfilteret til noen tusenlapper. Men er du riktig uheldig og må skifte både dyser og partikkelfilter så kan det koste deg alt fra 5000 kroner og opptil 60.000 kroner avhengig av bilmerke og verkstedet som utfører reparasjonen.

Tilstopper dyser og filter

Professor Terese Løvås fra NTNU bekrefter at biodieselen får bilene til å stoppe.

– Biodrivstoff er et levende drivstoff. I den forstand at det endrer seg over tid avhengig av om det blir eksponert for lys, for luft, temperatur og det kan da danne seg voksinger i drivstoffet som skaper problemer spesielt for tilførselen av diesel i motoren. At du får avleiringer som tilstopper dyser og filter i motor, sier Løvås.

– Jeg synes at det høres helt rart ut at det ikke har blitt gjort noe med det og at vi som forbrukere skal måtte betale for den kostnaden det er å ha den inne på verksted, sier Ragne Iren.

Kjenner ikke til problemet

TV 2 hjelper deg vil ha svar fra de som er ansvarlige for dieselproduksjonen og møter generalsekretæren i Norsk Petroleumsinstitutt, Inger-Lise M. Nøstvik som representerer oljeselskapene.

Ifølge Nøstvik så kjenner utrolig nok ikke dieselleverandørene til at biodieselen skaper problemer for bilister.

– Nei, det kan jeg ikke si at vi gjør. Vi leverer en diesel i markedet i dag som oppfyller de kravene som stilles i den Europeiske standarden og det norske regelverket, sier Nøstvik.

Og selv etter at vi viser generalsekretæren informasjonen som vi har fått fra bilprodusenter, verkstedet og forskeren, så avfeier hun at biodieselen er et problem.

– Vi selger 2,8 milliarder liter diesel i året og det er riktig at den er tilsatt biodiesel siden 2009, men den ferdige blandingen som kommer ut av pumpen, den oppfyller alle kravene. Så det er beklagelig at noen enkeltkunder opplever problemer, men dette må analyseres ut i fra alle de faktorene som kan være årsaken, sier Nøstvik.

Vi konfronterer Nøstvik med at forskerne kjenner til problemet og prøver å finne ut av problemet. Vi lurer derfor på hvordan det er mulig at oljeselskapene ikke er klar over dette eller anser det som et problem.

Kravene ikke gode nok

– Det jeg prøver å si er at i dieselen som selges på det norske markedet, at den blandingen som går ut i pumpen oppfyller kravene.

Men ifølge forskeren, er ikke kravene gode nok.

– Vi tror at vi må se på hele standardverket på nytt for å forstå hvordan vi da kan sørge for at biodrivstoffet tilfredsstiller standardene som forbrukeren må kreve, sier Løvås.

TV 2 hjelper deg sendes torsdag klokken 20.30 på TV 2.