Er du gira på en familiebil som ser helt vanlig ut, men som går uvanlig fort, låter uvanlig bra - og som likevel ikke krever at du raner en bank for å fylle tanken? Da kan dette være noe for deg ... Faksimile: Finn.no
Er du gira på en familiebil som ser helt vanlig ut, men som går uvanlig fort, låter uvanlig bra - og som likevel ikke krever at du raner en bank for å fylle tanken? Da kan dette være noe for deg ... Faksimile: Finn.no

Joda, dette ER noe helt utenom det vanlige

Ser anonym ut – men byr på en av markedets råeste dieselmotorer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Siste generasjon av Audi A6 Avant, og helst med quattro og automatgir, er skikkelig ettertraktet blant mange som trenger en romslig familiebil med høy premiumfølelse.

Og det finnes da også mange av disse på norske veier.

Men ikke alle er like vanlige. For eksempel kan du få den med dieselmotor som byr på LANGT mer krefter enn du egentlig har behov for. 

Fra en 3-liters dieselmotor har nemlig Audi-folket klart å klemme ut spinnville 313 hk – og et lydbilde som høres ut som alt annet enn en dieselmotor.

Nå kan du få den brukt – til halv pris av hva en slik kostet ny i Norge.

Audien som ikke alle andre har? Nå selges den til halv pris!

Halv pris

2012-modellen vi har funnet fram på bruktmarkedet er nemlig priset til 649.000 kroner. En tilsvarende utstyrt bil ny i Norge ville fort kommet på rundt 1,2-1,3 millioner kroner.

Og selv om det naturligvis er veldig mye penger for en bruktbil, selv en såpass ny bruktbil som dette, er det uten tvil også mye bil for pengene.

Det viktigste er naturligvis kreftene. Monsterkreftene. De sørger for at denne A6en gjør 0-100 km/t på brennkjappe 5,3 sekunder. Firehjulstrekken gjør at du planter kreftene effektivt ned i bakken også. Dermed får du opp farten kjapt også på vått eller litt glatt underlag.

Og framkommeligheten er naturligvis også bedre enn familiebiler flest.

Klikk her for å se hele annonsen

Åtterlyd – og firerforbruk

Bilen vi omtaler her har også et såkalt aktivt eksosanlegg. Dermed kan du nyte helt andre "toner" enn du er vant med fra en dieselmotor. Her er det ikke snakk om noe knatring, nei.

Like viktig, eller kanskje viktigere, er det dessuten at selv om dette høres ut som en V8-bensin, er forbruket noe ganske annet en slik bensinmotor ville hatt. Den klarer seg på godt under literen på mila ved blandet kjøring. Ja, det er bare å la seg imponere.

Les også: Mener disse Audi-rørene kan være livsfarlige

Designet på Audi A6 får et diskret løft og mer sportslig utsende av S-line-stylingen.
Designet på Audi A6 får et diskret løft og mer sportslig utsende av S-line-stylingen.

Gått langt

Og selv om det er sportsbilytelser, er det viktig å huske på at A6 Avant byr på alle de praktiske egenskapene du trenger i en familiebil.

God komfort, bagasjerommet er stort og lett å utnytte og det er romslig i baksetet.

Om det skulle være noe malurt i begeret, så må det naturligvis være kilometerstanden. Den er på rause 96.700 kilometer. Det er langt, på en bil som ikke har rukket å bli tre år gammel.

Men samtidig er langkjørte biler ofte mye bedre enn kilometerstanden skulle tilsi. Det å cruise i timesvis på motorveier er langt mindre slitsomt for drivverket, seter og generell slitasje, enn masse småkjøring, inn og ut-lessing av barn, bagasje og passasjerer

Les også:Dette er faktisk en helt fornuftig stasjonsvogn

Har ikke "alt" utstyr

Du som kjøper har naturligvis alle kortene på hånden, sånn i utgangspuntet. Det finnes tross alt 776 Audi A6 å velge mellom på finn.no i skrivende stund. 

Men er du ute etter 313-hesters dieselen, blir naturlig nok utvalget et ganske annet. Da er det bare tre å velge mellom – og bilen vi omtaler her er uten sammenligning den billigste. Og den som har gått lengst.

Det skal også nevnes at det "mangler" litt utstyr. Hver enkelt må jo ta stiling til hvor viktig utstyr som radarbart cruisekontroll, head up, webasto og komfortseter med lufting og masasje er, men det får du ikke her. 

Vi ville imidlertid lagt mer vekt på at den kommer rett fra service, har god historikk fra merkeverksted – og leveres med NAF-kontroll.

Les også: Dette er heftig kjøremaskin til hyggelig pris 

Dette interiøret er noe av det mest brukervennlige i noen bil.
Dette interiøret er noe av det mest brukervennlige i noen bil.