Kåre gir deg gratis bil hvis du vil være privatsjåfør

Men noen harryturer er det ikke snakk om.

LEDIGE NØKLER: Kåre Gjøen tok førerkort i 1952, men på tampen av fjoråret parkerte han sin privatbil for godt. Etter 62 år bak rattet, søker han en til å kjøre seg og kona av og til. Den tidligere elverkssjefen - opprinnelig fra Hardanger - har ikke lyst til å selge den 13 år gamle bilen, siden den fortsatt er god for mange mil. Foto: Kjell Aasum, rb.no/AMEDIA.
LEDIGE NØKLER: Kåre Gjøen tok førerkort i 1952, men på tampen av fjoråret parkerte han sin privatbil for godt. Etter 62 år bak rattet, søker han en til å kjøre seg og kona av og til. Den tidligere elverkssjefen - opprinnelig fra Hardanger - har ikke lyst til å selge den 13 år gamle bilen, siden den fortsatt er god for mange mil. Foto: Kjell Aasum, rb.no/AMEDIA.

Er du innehaver av førerkort, men uten bil? Da vil Kåre Gjøen høre fra deg. Som privatsjåfør får du bruke bilen hans gratis på fritiden.

Gjøen har ikke lenger lov til å kjøre bil. Det var et hardt slag for ham å måtte parkere den 13 år gamle Mitsubishi Carisma i garasjeanlegget i Husebyveien på tampen av fjoråret.

– Livet har på mange måter forandret seg, etter at jeg til slutt måtte innse at jeg er blitt for gammel til å kjøre bil. Jeg reagerer rett og slett for tregt i visse situasjoner, og da er det ikke riktig av meg å fortsette bak rattet, selv om det var planen for få måneder siden, uttaler han, til Romerikes Blad.

Rykket inn annonse


Nå søker 89-åringen en flink og trivelig person som kan påta seg «jobben» som privatsjåfør for ham og kona Olga (89). Mandag sto følgende annonsetekst i vår avis:

«Du kan disponere min bil gratis, ved å være min privatsjåfør. Du må bo i nærheten av Skedsmokorset, være frisk, pensjonist e.l. Kjøreoppdrag gj. snittlig ca. 1 gang pr. uke. jeg deltar på enkelte kristne tilstelninger og du bør være til stede. Skrift avtale.»

– Har du fått mange henvendelser?

– Foreløpig har to personer ringt. Den ene hadde helseproblemer, mens den andre bodde for langt unna, helt ute i Rælingen etter hva jeg forsto. Jeg foretrekker en person som bor like i nærheten, aller helst her på Skedsmokorset.

Deltar i misjonsarbeid


– Du ønsker skriftlig avtale. Hvordan skal den lyde?

– Avtalen skal gå på at jeg betaler hele bilforsikringen, service og vedlikehold. Jeg betaler selvsagt for drivstoffet når kona og jeg er passasjerer, mens sjåføren betaler for bensinen når han bruker bilen helt på egen hånd.

– Hvilke transportbehov har du og kona?

– Vi er begge aktive medlemmer i misjonshuset på Leirsund, Vennely, der jeg fortsatt skjøtter mitt verv som kasserer. Dit bort må vi hver gang det skjer noe, enten det er på kvelds- eller dagtid. Jeg vil nok si at det er en fordel om sjåføren også er interessert i å overvære møtene, men det er ikke noe krav.

Ekteparet har også fire barn og deres familier, som de besøker med jevne mellomrom.

– Vi har en sønn på Ullersmo. Men han er heldigvis bare ansatt der, som fengselsprest. Han stikker ofte innom oss. Når vi besøker familie trenger vi som regel skyss bare den ene veien. Barna kjører oss hjem hver gang de har anledning til det.

Går til og fra butikken

– Ingen harryturer til Charlottenberg eller Arvika altså?

– Nei, så og si all handel gjøres her på korset. Jeg går til og fra butikken, det er ikke noe problem. Det vil si, når kona skal ha ny parfyme er det ikke alltid like enkelt å finne det riktige produktet, men det går som regel bra.

– Du ville ikke selge bilen og gå over til drosjeskyss altså?

– Bilen har kun gått 70.000 kilometer, og den er fullt brukbar i mange år ennå. Å benytte drosje er blitt altfor kostbart!

En god løsning

Christina Engelstad, talsperson for Seniorsaken, synes Kåre Gjøen tar et godt initiativ.

– Undersøkelser har vist at eldre er ikke overrepresentert i trafikkuhell som sjåfører, men som fotgjengere. At flere eldre kan ha litt lengre reaksjonsevne kompenserer de ofte med å justere farten.

– Jeg vil påstå at mange eldre har bedre innsikt i egne ferdigheter enn sjåfører i mange andre aldersgrupper. Også her kommer erfaring til nytte.
Ifølge Engelstad er det en myte at eldre tviholder på rattet når de ikke bør kjøre.

– Eldre har ikke noe ønske om å utsette verken seg selv eller andre for fare. Et tips vi gjerne gir til eldre par er at det kan være lurt å kjøre på omgang, så begge føler seg trygge bak rattet om den andre en dag ikke kan kjøre lenger.

Klikk her for å se video om Kåre og bilen hans fra Romerikes Blad:

 

Morten kjører limousine - hver dag!