Husker du Flåklypa Grand Prix? MR2en på bildet kan gjøre noe av det samme som il Tempo Gigante gjorde - nemlig få fyr i asfalten ... Foto: Privat
Husker du Flåklypa Grand Prix? MR2en på bildet kan gjøre noe av det samme som il Tempo Gigante gjorde - nemlig få fyr i asfalten ... Foto: Privat

Det er ikke rart at mange er nysgjerrige på denne

Så mye krefter får du for 155.000 kroner ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Andre generasjon av sportscoupeen og toseteren Toyota MR2, er kanskje ikke mest kjent for å være et råskinn. Det er nemlig svært få av turbo-utgaven, og de andre er relativt moderat motorisert. Hovedpoenget med denne bilen er ikke at den skal akselerere som en rakett. Men at den skal være underholdende å kjøre.

Bilen vi omtaler her, er imidlertid BÅDE rask som et olja lyn OG morsom å kjøre. I alle fall om du har nervene i orden. Og ikke bare det, den kan bli din for relativt uskyldige 155.000 kroner. I forhold til effekt, er det ingen tvil om at dette er MYE for pengene.

Den lille bilen, omtrent på størrelsen med en middels stor skoeske, er nemlig pakket breddfull med 750 (!) hk. 

Denne bilen er til salgs – og er nok en av landets råeste MR2-er.
Denne bilen er til salgs – og er nok en av landets råeste MR2-er.

Les også: Sportsbilen var ikke så bra som han trodde ...

10,2 sekunder

Vi snakker rett og slett om en dragster. Da er det ikke svingene som er viktige lenger, men hvor raskt du kan kjøre, uten å miste kontrollen, i en rett linje. 402 meter er den magiske grensen i dragrace. Og den strekningen fikser denne MR2en på 10,2 sekunder.

Den opplevelsene bør få nakkehårene til å reise seg, selv hos de mest hardbarkede adrenalinjunkiene. Det er jo nesten som å kle på seg en rakett. Motoren er midtplassert, hvilket betyr at du mer eller mindre sitter oppå den! Du vil merke kreftene, for å si det sånn ...

Les også: MR2: Veldig mye moro for småpenger

Ikke mye igjen

- Utgangspunktet er en 1997-modell Toyota MR2 Turbo med 245 hk fra Japan, opplyser Thor Arne Thorsen hos Panorama Invest i Skien, som selger bilen.

Utgangspunktet er det imidlertid ikke mye igjen av. Denne bilen er ombygd og tunet etter alle kunstens regler. Blant annet med håndlagede skjermer foran og bak, for å passe til Veilside-stylingen. 

- Men støpeformene følger med, om det skulle bli nødvendig å lage nye skjermer, påpeker Thoresen.

Klikk her for å se hele annonsen 

Mange er nysgjerrige

Han forteller at interessen har vært stor. Men at de fleste som ringer virker å være mest opptatt av hvordan en har bygget bilen.

Vi skal ikke gå alt for langt i detaljer for å gi svar på akkurat det her, men i faktaboksen kan du i alle fall se litt på listen over modifiseringer på motorrommet:

I tillegg kommer altså styling, interiør og chassis/understell. Ingenting er gjort halvveis på denne bilen.

Les også: MR2: Her står drømmebilen – 19 år senere

Hobbybil de lux

Det skulle være realtivt unødvendig å påpeke at denne kraftpakken naturligvis ikke kan kjøre rundt på norske veier. 

Men for deg som er ute etter en bil å leke med på treff og dragrace - og ikke minst deg som liker å skru både på motor og karosseri - så er det jo en ypperlig hobbybil.

Det er i alle fall ingen tvil om at du vil tiltrekke deg noen lange blikk. Selv når bilen står stille ...

Interiøret er rimlig ribbet. Men det er plass til to! Foto: Privat
Interiøret er rimlig ribbet. Men det er plass til to! Foto: Privat

Les også: Da Broom skulle sette verdensrekord