AVHENGIGHET: I Storbritannia behandles smårollinger for iPad-avhengighet. En ny forskningsrapport viser hvor skadelig spillingen er for barna. Foto: Colourbox
AVHENGIGHET: I Storbritannia behandles smårollinger for iPad-avhengighet. En ny forskningsrapport viser hvor skadelig spillingen er for barna. Foto: Colourbox

Ekspertene advarer: Slik skader iPad-spill barnet ditt

Barneleger og psykiatere går hardt ut mot foreldre som lar smårollingene spille på nettbrett.

For mange foreldre kan det være fristende å gi et urolig barn et nettbrett for å få fred.

Det er ikke så smart, advarer nå psykologer, professorer og forskere ved Boston University School of Medicine.

I en ny forskningsrapport publisert i blant annet fagbladet Paediatrics hevder Boston-teamet at nettbrettspilling kan gå ut over barnets evne til å selv regulere følelser.

Dette kan igjen føre til at barnet får vansker med sosiale relasjoner, samt psykiske problemer i tidlig alder. 

I rapporten skrives det at et barn trenger å finne måter å selvregulere følelsene sine på i stedet for at de skal bli maskert med distraherende spill.

– Mobile enheter er over alt, og barn bruker dem fra tidlig alder. Effekten disse enhetene har på utviklingen og oppførselen til barn er fortsatt relativt ukjent – men blir disse enhetene den mest dominante måten å roe og distrahere dem på, kan det gå ut over barnets evne til selvregulering. 

ADVARER: Barnelege Melanie Ekhold Huynh ved BUP Grorud. Foto: TV 2
ADVARER: Barnelege Melanie Ekhold Huynh ved BUP Grorud. Foto: TV 2

Det skiver psykiater Jenny Radesky i Developmental-Behavioural Pediatrics ved Boston University i rapporten.

Barn behandles for avhengighet

I 2013 skrev Barnevakten.no at britiske småbarn blir behandlet for iPad-avhengighet, og at den yngste pasienten var ei fire år gammel jente.

Jenta hadde brukt iPaden sin i opptil fire timer om dagen, og ble ifølge foreldrene både fortvilet og utrøstelig hvis iPaden ble tatt fra henne. 

Dr Richard Graham lanserte i 2010 Storbritannias første behandling for teknologiavhengighet, og sa at han tror det er mange flere avhengige på jentas alder.

Også han advarte om at for mye spill på mobile enheter forhindrer barn i å danne normale sosiale relasjoner.

– De ser sine foreldre spille på sine mobile enheter og de ønsker å spille også. Det er vanskelig, fordi det å ha en dings å spille på også kan være nyttig i form av å ha en belønning, eller en beroligende aktivitet. Men hvis du ikke får den rette balansen kan det være svært farlig, sa han til The Telegraph.

Konstituert overlege i barne- og ungdomspsykiatri ved BUP Grorud, Melanie Ekholdt Huynh stemmer i overfor TV 2:

– Nettbrett bør ikke brukes av barn de første tre leveår fordi hjernen er ekstremt påvirkbar. Barna trenger først å lære om den fysiske verden før de skal oppdage den virtuelle verden, sier hun.

Hun sier at små barn ikke har noen tid å miste.

– Hver time teller for utviklingen for hjernen. Små barn har ekstremt påvirkbar hjerne, hjernen er råmaterialet. Derfor trenger de først å oppdage den fysiske verden, sier hun.

Erstatter tid med mennesker

Tidligere studier har vist at interaktive medier som e-bøker og lær-deg-å-lese-applikasjoner kan være nyttig for barnets utvikling av språk og leseferdigheter, men dette gjelder bare fra førskolealder av.

Studiene har også vist at spill på iPad og andre mobile enheter kan skade utviklingen av barnets fingre og hender, da musklene ikke blir utviklet som de skal. 

– Tung bruk av slike enheter i ung alder kan påvirke utviklingen av empati, sosiale evner og evne til å løse problemer som vanligvis læres ved å utforske, leke og ha samspill med venner, skriver psykiater Jenny Radesky.

Og:

– Apparatene kan erstatte aktiviteter som utvikler motoriske og visuelle ferdigheter, som er viktig for å kunne forstår matte og vitenskap.

Forskningsrapporten viser at nettbrett, e-bøker og applikasjoner har mest nytte for barn under 2,5 år først når de blir brukt sammen med foreldrene.

Spedbarn og smårollinger lærer best ved vanlige aktiviteter og ansikt-til-ansikt-opplevelser sammen med voksne.  

– Akkurat nå er det mer spørsmål enn svar når det kommer til mobile enheter. Frem til vi vet mer om hvordan de påvirker barnets utvikling, oppfordrer vi til kvalitetstid sammen med familien, enten ved å bare slå av enhetene eller å bare sette av en eller to time til familien, skriver Radesky.