MOBILTRØBBEL: Phonero hadde problemer med mobilnettet fredag. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
MOBILTRØBBEL: Phonero hadde problemer med mobilnettet fredag. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Feil i mobilnettet er rettet

Politiet meldte fredag om landsdekkende problemer hos Telenor, men problemene var hos et helt annet teleselskap.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ble full forvirring etter at flere politidistrikter fredag ettermiddag meldte at Telenor hadde problemer med mobilnettet. Telenor avviste nemlig at noe var galt, og feilen viste seg etterhvert å ligge hos selskapet Phonero. 

Klarer ikke å ringe ut

Det var politiet i Vestfinnmark som først meldte om de landsdekkende problemene.

– Vi sliter i i hvert fall med å å ringe ut til telenorkunder, sier Leif Magne Thomassen, operasjonsleder i Vestfinnmark politidistrikt, til TV 2.

En halv time senere rapporterte Sunnmøre politidistrikt om lignende problemer. 

Ikke feil hos Telenor likevel

Telenor avviser at selskapet hadde problemer med mobilnettet.

– Driftsenteret sier at de ikke har noen problemer. Vi har ingen indikasjoner på at noe er galt, sier Atle Lessum, pressevakt i Telenor, til TV 2. 

Feilen viste seg senere å ligge hos Phonero, tidligere Ventelo. Phonero har foreløpig ikke oversikt over hvor mange av selskapets 250.00 kunder som ble rammet.

Feilene ble rettet

Først rundt klokken 18 ble driftssituasjonen normalisert. Årsaken var «signaleringsproblemer i kjernenettet», opplyser produkt- og markedsdirektør Jardar Pedersen til TV 2. 

– Dette gav en redusert kapasitet for trafikkavvikling og problemer med å koble seg opp som bruker i mobilnettet. En stor andel av kundene i tidligere Ventelo ble berørt av problemene, men vi har på dette tidspunktet ikke en endelig oversikt over hvor mange som var berørt, skriver Pedersen i en epost.

Selskapet beklager ulempene dette har medført for kundene. 

Nødnummeret 112 fungerte ifølge politiet som normalt.