Den er tøff, har en meget spesiell motor – og en svært gunstig prislapp. Ford Fiesta Black Edition imponerer på mange områder.
Den er tøff, har en meget spesiell motor – og en svært gunstig prislapp. Ford Fiesta Black Edition imponerer på mange områder.

Dette er en liten lykkepille på hjul 

Og du smiler sannsynligvis når du hører prisen. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helt siden Volkswagen dro i gang GTI-klassen med sin Golf, har det vært noe litt magisk med denne bokstavkombinasjonen. GTI er synonymt med moro, kompakt bil og mer krefter enn gjennomsnittet.

Nå hører det også med til historien at GTI-bilene har blitt både større og tyngre med årene. Noen har klart overgangen fint (det har skjedd ting på motorfronten også), mens andre unektelig har mistet noe av den opprinnelige sjarmen.

Det er akkurat denne sjarmen Ford vil tilbake til når de har lansert spesialmodellene Fiesta Black Edition og Red Edition. Det handler om liten bil, begrenset vekt (1056 kilo) - og en historisk liten sak under panseret. Her finner vi nemlig en ny versjon av Fords 1-liters bensinmotor. Nå med 140 hestekrefter. Med det er dette den sterkeste bilen med 1-liters motor som noen gang har vært til salgs. Her er det mer krefter per liter enn i superbiler som Bugatti Veyron og Ferrari 458 Speciale.

Prislappen er imidlertid veldig langt fra superbilnivå. Her snakker vi fra 224.000 kroner. Da bør det ligge an til å være mye bil for pengene! 

Fiesta med mer krefter: Denne er makeløst morsom

Hvordan er den å kjøre?

Ford har fått veldig mye skryt for 1-liters bensinmotoren med tre sylindre, her altså skremt opp til 140 hestekrefter. Fiestaen er litt GTI-light på kjøreegenskaper. Ikke så hard og kontant som de mest sportslige konkurrentene, men fast og presis nok til at du virkelig koser deg bak rattet. Ford har i mange år vært langt framme på kjøreegenskaper. Det nyter også Fiesta godt av.

Her er det direkte og fin styring som ikke filtrerer bort hva forhjulene driver med. På svingete småveier er bilen virkelig i sitt ess. 

1-liters motor på 140 hestekrefter, det er ikke akkurat dagligdags.
1-liters motor på 140 hestekrefter, det er ikke akkurat dagligdags.

34 med moro: Les mer om Golf GTI her

Går den bra?

Vi snakker ikke sportsbilytelser, men Fiesta Black Edition er typisk småkvikk. Både motoren og den femtrinns girkassa innbyr til aktiv kjøring.

9 sekunder blank på 0-100 km/t understreker totalinntrykket av GTI light. Den er kjapp i starten, og her er det moro å ligge og jage i tredjegir, uten at det trenger å gå veldig fort.

På motorvei blir det litt mer masete, der hadde det gjort seg med et sjettegir.

Så sinna at selv gulvteppene var røde

Hvordan er plassen?

Som småbiler flest er Fiesta rommelig foran. Forsetene er ikke utpregede sportsseter, men er store og gir god støtte alle veier.

Her gjelder det å pakke godt.
Her gjelder det å pakke godt.

Baksetet er adskillig trangere. Her sitter ikke voksne veldig bra, det skorter litt på plassen både for bein og hode. Men det holder for barn.

Som vanlig for tredørsbiler er adkomsten litt kronglete. Både Black Edition og Red Edition kommer kun som tredørs-modeller. Her må du ofte litt for designet! 

Bagasjerommet svelger unna 290 liter, det er ikke imponerende mye. Feller du ned baksetet, er det plass til 975 liter.

Ikke like sprek inni som utenpå, men litt ekstra farger her også.
Ikke like sprek inni som utenpå, men litt ekstra farger her også.

Dette er en helt unik GTI

Finest utenpå eller inni?

Fiesta har et av de mest vellykkede småbildesignene på markedet. Den ser ganske sporty ut i utgangspunktet, og i denne utgaven skiller den seg virkelig fra mengden.
Rødt tak, røde speihus og røde detaljer i fronten er med på å fortelle at du ikke har kjøpt en vanlig, tredørs Fiesta.

Innvendig er det mer ordinært. Fiesta har samme dashbord som en rekke av Fords mindre modeller. Det er preget av veldig mange knapper og brytere, som til sammen gir et ganske rotete totalinntrykk. Materialvalgene sladrer litt om at vi sitter i en rimelig bil.

Den nye Ford-fronten gjør seg med litt ekstra pynt.
Den nye Ford-fronten gjør seg med litt ekstra pynt.

Og hva er konklusjonen?

Ford har tatt en velprøvd oppskrift og gitt den en oppfriskning. Her er det flere klassiske GTI-grep og ikke minst en stylingpakke som virkelig gjør at den står ut i markedet, samtidig som prislappen er nesten oppsiktsvekkende lav.

I sum er dette mye moro for lite penger. Enten du ikke trenger stor bil - eller vil ha en morsom og særpreget bil nummer to som ikke ruinerer deg hverken i innkjøp eller daglig bruk.

Storebror kan du rett og slett bli kvalm av - les hvorfor her:

Liten, snerten og kvikk. Fiesta Black Edition gir GTI-light- følelse, til svært hyggelig pris.
Liten, snerten og kvikk. Fiesta Black Edition gir GTI-light- følelse, til svært hyggelig pris.

Har fått fem dører og er klassens morsomste bil