Morten Maastad er 28 år og superselger på bil. - Jobben starter når kunden reiser, sier han om hvorfor han lykkes så godt. Foto: Tom Gustavsen, rb.no/ANB
Morten Maastad er 28 år og superselger på bil. - Jobben starter når kunden reiser, sier han om hvorfor han lykkes så godt. Foto: Tom Gustavsen, rb.no/ANB

Slik får bilselgeren kundene på kroken

Morten solgte 184 biler i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Smilet sitter løst hos Morten Maastad, der han vandrer mellom glinsende nye bilmodeller fra Volkswagen hos forhandleren Møller Bil Romerike på Hvam i Skedsmo.

Håret er sirlig dandert bakover på hodet, og 28-åringen er iført hvit skjorte og plettfri mørk blazer. Det sies at selger ikke er noe man blir, men at det er noe man er (født som).

– Det stemmer nok veldig godt med meg, sier Maastad til Romerikes Blad.

Fornøyd

Volkswagen ble det mest solgte bilmerket på Romerike i fjor med 1.113 registrerte nye personbiler. Morten Maastad sto alene for 184 av salgene, og ble med det den beste Volkswagen-selgeren på Romerike i fjor.

28-åringen solgte 54 flere biler enn nummer to blant VW-selgerne i distriktet. På landsbasis endte Maastad på 6. plass.

– Jeg er fornøyd med fjoråret, men i år har jeg som mål å selge 220 biler, forteller Maastad.

Han har jobbet som bilselger i tre år, etter noen år som aksjemegler og selger av forsikringer. Men hva er det egentlig han gjør for å selge så mange biler?

Ikke for moro skyld

– Det er alt fra å ta opp telefonen og ringe, til å møte kunder ute i salgshallen. Man må tenke at de fleste som kommer inn i butikken for å titte ikke gjør det for moro skyld. De er allerede i modus, så da gjelder det å hjelpe dem litt på vei, sier Maastad.

– Hvordan merker du at et salg er i ferd med å skje?

– Ofte på spørsmålene fra kunden. Når samtalen begynner å handle mer om hvilken farge de skal velge på bilen, og den type ting, kan det være tegn på at de er i ferd med å bestemme seg, sier han.

Oppsøkende salg

Oppsøkende salg mot kunder som har handlet bil tidligere er en viktig del av jobben.

– Vi følger opp kundene hele veien etter at de har kjøpt bil, med servicer og den biten. Vi vil være der hele veien fra et kjøp til kunden skal kjøpe ny bil igjen, sier Maastad.

– Så jobben er ikke over når kunden kjører herfra med sin nye bil?

– Nei, det er da jobben starter, for at vi skal skille oss ut og vise hva vi er gode for, sier Maastad.

– Damene bestemmer

En annen som sørget for at mange romerikinger fikk seg nytt kjøretøy i fjor var Tom Kvebæk. Han jobber for Toyota Romerike i Lillestrøm, og solgte alene 145 biler. Det er best blant distriktets Toyota-selgere.

– Jeg er kjempefornøyd. De siste ti årene har jeg ligget stabilt på rundt 140–150 biler, sier mannen som har vært bilselger siden 1990.

– Hvordan selger du så mange biler?

– Jeg setter meg et mål for året, som jeg deler ned på månedsnivå for antall biler. Så er det viktig å lytte til folk og anbefale ut fra det. Og ikke minst: være seg selv, sier Kvebæk.

– Hva har endret seg mest innen bilsalg siden 1990?

– Produktutvalget er større, og kundene er mer orientert når de kommer til butikken, på grunn av nettet. Også bestemmer damene mye mer, sier han.

Du kan lese mer om bil og trafikk på rb.no - her:

Prute på bil? Da bør du lese dette: 

 

Laster inn forumet...