LIKER: Facebook har all grunn til å «like» sine egne omsetningstall. Foto: AFP Photo / Karen Bleier / FILES
LIKER: Facebook har all grunn til å «like» sine egne omsetningstall. Foto: AFP Photo / Karen Bleier / FILES

Facebook går så det griner

Mark Zuckerberg og co. kunne onsdag levere gode kvartalstall for sosiale medier-giganten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tall som ble lagt fram av Facebook-direktør Mark Zuckerberg (30) onsdag denne uken, viser at suksessen ingen ende vil ta for det sosiale nettverket.

Med en omsetning på hele 3,85 milliarder dollar i fjerde kvartal i fjor, økte Facebook sin omsetning på hele 49 prosent sammenlignet med året før. Da lå omsetningstallet på «skarve» 2,59 milliarder dollar.

– Veldig fornøyd

Selskapets utgifter økte riktignok også med 87 prosent i samme periode, men når overskuddet endte på 701 millioner dollar - tilsvarende omlag 5,4 milliarder norske kroner - kan vel Zuckerberg uansett le hele veien til banken.

MYE VIL HA MER: Selv om Mark Zuckerberg er far til tidenes suksess, vil han ikke hvile på laurbærene med det første. Han kunne onsdag også melde at Facebook har store planer om å erobre videomarkedet i enda større grad. De vil rett og slett ta opp kampen om markedsandelene med Google-eide YouTube. Foto: AFP Photo / Tsinghua University
MYE VIL HA MER: Selv om Mark Zuckerberg er far til tidenes suksess, vil han ikke hvile på laurbærene med det første. Han kunne onsdag også melde at Facebook har store planer om å erobre videomarkedet i enda større grad. De vil rett og slett ta opp kampen om markedsandelene med Google-eide YouTube. Foto: AFP Photo / Tsinghua University

– Vi er veldig fornøyd med bedriftens vekst, sa den unge gründeren da han la fram kvartalsrapporten, skriver New York Times.

Stadig flere som logger på

De voksende tallene kan nok i stor grad tilskrives selskapets økte satsing på mobil teknologi, og hele 69 prosent av Facebooks inntekter kom i forrige kvartal utelukkende fra mobilannonser.

Det at de bruker spesielle algoritmer for å skreddersy reklamen til hver enkelt bruker, gjør Facebook til en enda mer attraktiv markedsplass for annonsører.

Og tross stadige oppfordringer fra forskjellig hold til å logge av den siste tiden, så ser det ikke ut til at folk har tenkt å bli lei av Facebook med det første. Pendelen er fortsatt på en oppadstigende kurve, og bare siden september har selskapet på verdensbasis økt antall brukere med 3,2 prosent. Vi er nå 1,39 milliarder mennesker som stadig logger på.