Denne bilen venter mange på

Nå ruller Volvos nye flaggskip av samlebåndet. 

Dette er en merkedag for Volvo. En veldig viktig modell er nå satt i produksjon.
Dette er en merkedag for Volvo. En veldig viktig modell er nå satt i produksjon.

Det er spennende tider hos Volvo. Nå er nemlig  produksjonen av helt nye Volvo XC90 i gang. Og med det en ny epoke.

Selv om Volvo nå har kinesiske eiere, lages bilen fortsatt i Sverige. Nærmere bestemt på Torslandafabrikken i Göteborg. Det er liksom der «ekte» Volvoer bygges. Slik har det vært siden 1964, altså i mer enn 50 år – og vi er tilbake til Amazonens glansdager.

I mellomtiden har blant andre 140, 240 og 850 trillet ut av de samme fabrikkportene.

Dette er bilene Volvo aldri lagde

En svært viktig modell

Helt nye XC90 blir en svært viktig bil for Volvo på mange måter.

For det første bygger den på en ny plattform som den skal dele med mange Volvo-modeller i årene framover. Det i seg selv har vært et stort og viktig løft. Investeringene har ligget på rundt 70 milliarder kroner. Det skal selges mange biler over mange år for å tjene inn igjen det.

For det andre skal den erstatte en legendarisk Volvo-modell – som for alvor satte den svenske bilprodusenten på SUV-kartet. Første generasjon XC90 kom for hele 13 år siden, det er altså på høy tid med ny modell.

For det tredje er håpet at nykommeren skal klare å gjøre noe med Volvos synkende salg i USA. Nye XC90 er på mange måter nesten skreddersydd for dette markedet.

Luksus-Volvoen blir 150.000 kroner billigere

Norsk suksess allerede

Også her i Norge ligger den an til å bli en stor suksess. Nok en gang. Mer enn 400 norske kunder har allerede bestilt ny XC90, uten å ha kjørt eller sett den. Det et svært høyt tall.

Målet til Volvo i Norge er å selge 1000 biler i året. Det er ambisiøst i dette eksklusive segmentet. Om de når dette, blir de klart størst - 25 prosent over for eksempel BMW X5.

Priser XC90 aggressivt - skal bli ny bestselger

Starter ned helt blanke ark

Nå er de altså i gang for fullt. Etterspørselen og interessen rundt nykommeren har vært stor, siden Volvo hadde statisk visning av pre-produserte modeller i august. I midten av februar skal bilen lanseres for fullt for et samlet pressekorps i Barcelona. Broom.no er selvfølgelig da til stede.

 XC90 starter virkelig opp med helt blanke ark. Alt på denne bilen er nytt, ikke bare plattformen, men også motorene. Dette blir en av Volvos viktigste lanseringer noen sinne. Det snakkes internt i Volvo om en helt ny epoke.

Volvos nye flaggskip er forsinket

Går hva remmer og tøy kan holde ...

Nå er også et tredje skift på fabrikken i gang igjen og de kjører døgnet rundt. Det har de ikke gjort siden høsten 2008. Det betyr 1.300 nye arbeidsplasser. Fabrikken på 25.000 kvadratmeter sysselsetter nå over 4.500 personer.Kapasiteten her er økt med 50 prosent.

Volvos langsiktige mål er å produsere 800.000 biler i året, fordelt på Gøteborg, Gent i Belgia og fabrikkene i Kina.

LES OGSÅ: Nå får du XC90 til under 100.000 kroner