Strømselskap fortalte Gro Runi (37) at det ikke var bindingstid…

Men at de samtidig hadde 12 måneders oppsigelsestid, kaller de «ordkløyveri».

Da Gro Runi Richardsen (37) fikk sin første regning fra Oslo Kraft, oppdaget hun fort at hun hadde fått feil strømavtale.

Derfor sendte ga hun kraftselskapet beskjed om at hun sa opp avtalen. Fordi det ikke skulle være bindingstid, regnet hun med at det var en enkel sak.

– Strømavtalen skulle være uten bindingstid så jeg kunne bytte når som helst hvis jeg ikke var fornøyd, forteller hun til TV 2 hjelper deg som sendes torsdag klokken 20.30 på TV 2.

Svaret sjokkerte

Derfor kunne ikke Gro Runi tro sine egne øyne da hun leste svaret fra strømselskapet. Oslo kraft skriver at: «Det stemmer at det ikke er bindingstid, men 12 måneders oppsigelsestid. Dette er svært vanlig i mange bransjer.»

– Det går jo ut på det samme. Det går ikke an. I hvert fall ikke da jeg var blitt lovet at det ikke er bindingstid, sier Richardsen.

Til tross for at hun forklarte situasjonen, holdt Oslo Kraft fast ved at hun måtte betale et bruddgebyr dersom hun sa opp avtalen før 12 måneder var gått.

– Du føler deg jo lurt, og blir veldig oppgitt. For det er ingenting du kan gjøre. Du føler deg låst, sier hun.

Ble oppringt av telefonselger

Strømavtalen hadde hun inngått noen uker tidligere, etter å ha blitt oppringt av en telefonselger som presenterte tilbudet fra Oslo Kraft.

Her er eposten Gro Runi mottok fra Oslo Kraft.
Her er eposten Gro Runi mottok fra Oslo Kraft.

– Han lurte på om jeg ville ha en strømavtale til bedriften min. Men siden bedriften min ikke har noen lokaler, så jeg sa at det var ikke aktuelt, forteller Gro Runi.

Gro Runi verken eier eller leier noe bedriftslokale, og jobber ikke hjemmefra. Dermed er den eneste strømmen hun trenger til privat bruk, hjemme i huset hennes i Drammen.

– Fordi strømavtalen virka så bra, så spurte jeg om det gikk an å få den privat. Og da sa telefonselgeren at «selvfølgelig kan du få den privat», forklarer hun.

Ba om bekreftelse på SMS

Deretter sendte telefonselgeren Gro Runi en SMS.

– Da sa han at jeg svare på den mens han hadde meg på telefonen. Det gjorde jeg, så jeg fikk ikke lest den tekstmeldingen. Og det var jo dumt, selvfølgelig.

I SMS-står det at bedriften hennes «Vill og Villere AS» inngår bestiller strømavtalen «Handelspakken», og hun kan lese vilkårene på Oslo Kraft sine nettsider for mer informasjon.

Til tross for at Oslo Kraft leverer strømmen hjem til Gro Runi, mens selskapet er registrert på en adresse i en annen kommune, mener de SMS-en er juridisk bindende.

Forbrukerombudet uenig

At kraftselskapet kan binde Gro Runi til bedriftsavtalen fordi hun svarte «ok» på SMSen, er Forbrukerombudet uenig i.

– Hvis du kjøper noe du skal bruke privat, så spiller det ingen rolle om du har signert som bedrift. Det er det som varen, eller tjenesten, skal brukes til som bestemmer om du er forbruker. Så i det tilfellet her er det helt klart at hun er forbruker, sier juridisk direktør Frode Elton Haug.

Han forteller at det når en kjøper noe til privat bruk, slik Gro Runi har gjort, er hun forbrukerkunde med alle rettigheter i behold.

Advarer mot forskuddsbetaling

Forbrukerombudet mener Gro Runi har inngått en dyr avtale med ugunstige vilkår.

Forbrukerombudets Frode Elton Haug advarer forbrukere til ikke å forskuddsbetale for strøm. Foto: Ketil Jordan/Hilde Ranheim
Forbrukerombudets Frode Elton Haug advarer forbrukere til ikke å forskuddsbetale for strøm. Foto: Ketil Jordan/Hilde Ranheim

– Rådet er å komme seg ut av avtalen fortest mulig ved å bruke angreretten. Det vil gjelde alle andre som har kjøpt strøm til privat bruk og. Det gjelder selv om du har signert på avtalen på vegne av firmaet ditt, sier han.

Frode Elton Haug advarer forbrukere mot å forskuddsbetale for strøm.

– Det er jo noe vi fraråder på det sterkeste. Da har du ingen sikkerhet hvis firmaet skulle gå konkurs, eller stoppe leveringa av en eller annen grunn. I tillegg får du gjerne mye høyere regninger når du betaler på forskudd enn det du gjør hvis du betaler etterskuddsvis, sier han.

– Ordkløyveri

Det er Glenn Nøstdahl som eier Oslo Kraft. Han er også deleier i strømselskapet Vitel, som Forbrukerrådet omtaler som «skrekkeksempelet på hva som kan skje når en forskuddsbetaler strøm». De har fått 842 henvendelser på Vitel.

TV 2 hjelper deg møter Glenn Nøstdahl for å finne ut hvorfor han nye selskap, Oslo kraft, sier at «det ikke er bindingstid, men 12 måneders oppsigelsestid».

– Ja, og det er en ordkløyveri som vi har tatt opp med support. At det er 12 måneders oppsigelsestid er riktig, men det blir det samme som 12 måneders bindingstid. Så det er jo det samme, sier han.

Beklager og gir Gro Runi gratis strøm

– Men når Gro Runi da forteller dere at her er det gjort en feil, «Jeg er ingen bedriftskunde, jeg er en privatkunde. Hvorfor ordner dere ikke opp med en gang da?

– Jeg har tatt tak i saken så fort jeg fikk greie på saken. Det er slik at en bedrift kan bestille strøm, og her har dessverre kunden sendt en SMS, og bekreftet at bedriften Vill & Villere AS er kunde, og ikke bekreftet for privat. Da har support forholdt seg til kontrakten. Når vi går igjennom dette og ser på rutinene så har vi blitt enige om at vi krediterer dette brytningsgebyret, sier han.

– Vi gir også kunden gratis strøm i perioden hun var kunde, fordi vi ønsker å ha fornøyde kunder i Oslo Kraft. Så vi beklager dette her på det sterkeste, sier Glenn Nøstdahl.

Lettet over at saken er løst

Gro Runi Richardsen er glad og lettet over at saken nå er løst.

– Det har hengt over meg som en mørk sky siden lille julaften. Så det er deilig å bli ferdig med det. Helt nydelig, sier hun.

TV 2 hjelper deg sendes torsdag klokken 20.30 på TV 2.