En nykommer har rullet inn på norske veier - og er både klassens minste og billigste bil.
En nykommer har rullet inn på norske veier - og er både klassens minste og billigste bil.

Dette er ikke bare Norges billigste ...

... det er også Norges minste! Les testen: 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke hver dag det lanseres en ny bil som er Norges billigste.

Når Peugeot nå kommer med sin Bipper, presser de prisene skikkelig i varebilmarkedet.

Startprisen er på 144.000 kroner, inkludert moms. Eller 118.000 uten moms, for de som er opptatt av det.

Bilen er egentlig ikke helt ny, den har vært i salg i flere europeiske markeder noen år allerede. Men opprinnelig ble den vurdert som for liten til klare de norske avgiftsreglene for varebil. Nå er det klart at den matcher disse kravene allikevel, dermed får de som er ute etter en liten varebil til lavest mulig pris et nytt alternativ. Den er faktisk Norges minste også!

Vi har testet topputgaven, med såkalt  mesterpakke, som inkluderer MYE utstyr og EMG-automatgir. Allikevel skremmer neppe prisen noen. Vi snakker 171.100 kroner inklusive moms - eller 139.900 kroner om du kan trekke denne i fra.

Denne Peugeoten var så sinna at selv gulvteppene var røde

Kjøreglede:

Vi kjørte topp-utgaven med
Vi kjørte topp-utgaven med "mesterpakke" og barsk dekor.

Lille kompakte Bipper et både lettkjørt og oversiktlig. Setene er gode og brede. Sittestillingen er forholdsvis høy, bilstørrelsen tatt i betraktning. Det hjelper på plassutnyttelsen.

Styringen er presis og Bipper har fjæring som er festet via elastiske gummioppheng. Det gjør at støy og vibrasjoner reduseres. Bilen er retningstabil og motoren - en diesel på 1,3-liter og 75 hestekrefter - leverer varene på en grei måte, men noe racerbil er det ikke. 

Svingradiusen er bare 9,95 meter! En verdsatt funksjon når man trenger å snu på smale gater eller trange plasser.

Dette er Norges dyreste pickup

Interiør/plass:

Enkelt, men kult interiør med hele tolv små rom for oppbevaring.
Enkelt, men kult interiør med hele tolv små rom for oppbevaring.

Det er ikke å komme i fra at med mine 193 cm på strømpelesten, så klines seteryggen inn i skilleveggen med vold og makt. Allikevel blir ikke sittestillingen helt optimal for en gammel Volvo-råner fra Lillehammer med godt innarbeidet, tilbakelent sittestilling.

Men jeg skal være den første til å innrømme at jeg fryktet det skulle være verre. Jeg får greit plass, men altså ikke helt optimal. 

Dashbordet har et kult og moderne design. der er ergonomisk og har ikke mindre enn 12 oppbevaringsrom! Dette er svært nyttig når du kjører i jobben og samtidig trenger å oppbevare papirer, nøkler, små-verktøy, mobiltelefon og annet som man ofte drar med seg rundt.

Peugeot fortjener faktisk litt ekstra skryt her, for dette er såpass lekent og annerledes at man faktisk nesten blir glad av å være om bord.

Varerommet byr på 2,5 kubikk med plass. Omsatt i tørre fakta blir det slik: Lengde 1,52 m, maks. bredde 1,47 m, bredden mellom hjulhusene 1,04 m og en maks. høyde på 1,20 m

2,5 kubikkmeter og en nyttelast på 585 kg lar seg høre i Norges minste varebil ...
2,5 kubikkmeter og en nyttelast på 585 kg lar seg høre i Norges minste varebil ...

Nyttelasten er på 585 kilo, det er akseptabelt. Den kan også trekke en tilhenger på 1000 klio, så man får absolutt med seg litt, selv i Norges minste varebil.

Peugeot 206: Morsom ungdomsbil til 50.000 kroner

Motor:

Under panseret her finner vi en 1,3-liters diesel på 75 hestekrefter. Selv med tomt varerom, blir det naturligvis ikke noe fartsmonster vi snakker om. Men den er relativt kvikk og ikke minst lettkjørt på småkjøring og det duger til motorveiskjøring også.  Det er forresten eneste motoralternativ.

Design:

Liten, men med tøft design tross forutsigbar oppskrift.
Liten, men med tøft design tross forutsigbar oppskrift.

Her har designerne hatt 3,81 meter å boltre seg på. Fasongen bak på en varebil gir seg vel stort sett selv. Det er her som på de fleste konkurrenter, en kasse.

Naturlig nok i dette tilfellet parret med en front som er umiskjennelig Peugeot. Det er vel egentlig ikke så mange andre måter å løse dette på?

Selv om det hele slik sett er forutsigbart, så er den lille tassen både harmonisk, litt tøff og litt annerledes.

Særlig i vår lettere utspjåkete versjon med heil-norsk dekor og i mattsvart folie og tøffe, sorte OZ Racing-felger, sistnevnte ikke uten et snev av rally-faktor...

Den er litt tøff med dette utseendet. 

Dette er Norges mast solgte pickup

Miljø / økonomi:

Snø, fuglenek og flaggdekor - en fransk bil blir ikke stort norskere enn dette.
Snø, fuglenek og flaggdekor - en fransk bil blir ikke stort norskere enn dette.

Forbruket er oppgitt til hyggelige 0,41 l/mil med automatgir, mens om du velger manuelt bruker den 0,45 l/mil.

CO2-utslippet er på henholdsvis 109 g/km, eller 119 g/km med manuelt gir. Det er slett ikke ille. 

Innkjøpsprisen er det lite å si på. Billigere ny varebil får du ikke. Samtidig er den godt utstyrt allerede i rimeligste versjon.

ESP (antiskrens) og antispinn er standard, det samme er oppvarmede seter og sidespeil, høydejusterbart førersete, skyvedør med vindu på høyre side, servostyring og elektriske vindusheiser - for å nevne noe. 

Men skal du ha en kul og morsom bil velger du den omtalte "mesterpakken". Da får man i tillegg radio /CD-spiller med Bluetooth og MP3 spiller 4 x høyttalere, handsfree, armlene og klimaanlegg (manuelt) LED-lys i varerom, vareromsmatte, bedre sete- og rattjusteringer og tåkelys foran.

Det er fortsatt mye bil for pengene.  

Dette er den  sikreste varebilen

Konklusjon:

Ikke raust med plass i forsetene for høyvokste, men det holder for de fleste ...
Ikke raust med plass i forsetene for høyvokste, men det holder for de fleste ...

Bipper er utrolig lettkjørt, spesielt i bykjøring. Den er primært rettet mot de som krever en smidig varebil, og ikke må ha allverdens plass.

Samtidig oppleves den som  en komfortabel og moderne bil.  Det er lett å se for seg kunder som renholdsfirmaer, catering, posten og pizzabud på kundelisten her. Ellers kanskje som bil nummer to, for de som ofte ikke trenger mer enn to seter, og da kan boltre seg med et stort varerom.

Les også: Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt

 

 

Rundt 400 norske kunder skal kjøpe Peugeot Bipper i år. De blir neppe skuffet.
Rundt 400 norske kunder skal kjøpe Peugeot Bipper i år. De blir neppe skuffet.
Laster inn forumet...