Laster inn forumet...

Hva er dette?

I fjor høst  var vi i Spania og testet tredje generasjon Audi TT. Nå har vi hatt anledning til å kjøre den på norske vinterveier. En ganske så stor kontrast til vårt forrige møte. Sist gang fikk vi blant annet rase rundt med den på den private og legendariske Ascari racerbanen. En svært morsom opplevelse! Og dessuten en opplevelse som uten noen som helst tvil slår fast at TT anno 2015 er blitt en skikkelig, 100 prosent ekte sportsbil.

Men spørsmålet er hvordan den fungerer på norske veier – på vinteren.

Her kan du lese førsteinntrykket etter å ha kjørt TT på Spania i høst

Snø og kulde er ingen hindring for Audi TT. Snarere en anledning for den til å vise hva den er god for.
Snø og kulde er ingen hindring for Audi TT. Snarere en anledning for den til å vise hva den er god for.

Hvordan er den å kjøre?

Minnene om hvor presist den tok svingene på Ascari-banen kommer tilbake når jeg setter meg bak rattet. Men utenfor laver det ned med snø, og jeg er spent på hvordan den håndterer dette. For all del, det er quattro firehjulsdrift, så framkommeligheten er jeg ikke så redd for. Det er mer et spørsmål om den blir så trygg at den oppleves kjedelig.

Sint snute. Den aggressive fronten lyver ikke ...
Sint snute. Den aggressive fronten lyver ikke ...

Etter en ukes testperiode er svaret klinkende klart: TT ikke bare takler norsk vinterføre, den ELSKER det! På skikkelig vinterføre, med hardpakket snø, er den rett og slett en fryd. Den svinser med svansen når du ber om det, og gir mer følelsen av å kjøre bakhjulstrekk. Og hvis du blir overmodig, så henter den deg fint inn igjen og får deg på rett kjøl.

Styringen er presis og gir gode tilbakemeldinger om hva som skjer med hjulene. På den måten kan du også føle deg fram til grensene, uten å passere dem.

Vi snakker rett og slett multitasking på et slikt nivå vi sjelden får oppleve. 

Når det gjelder komfort må du imidlertid regne med å ofre litt. Selv om du kan justere understellet, er testbilen med sportsunderstellet hardt satt opp. Du merker godt humper og ujevnheter i veien, for å si det slik.

Les også: Dette var den første smakebiten på folkesportsbilen

Penest utenpå eller inni?

Førermiljøet og interiørløsningene i Audi TT er banebrytende.
Førermiljøet og interiørløsningene i Audi TT er banebrytende.

TT er nå tydelig inspirert av superbilen Audi R8. Hekken ser bredere ut og fronten er mye mer aggressiv enn før. Her er også Audi-ringene flyttet fra grillen og opp på panseret, en detalj som ytterligere understreker R8-looken.

Borte er "hvalpefettet" som sørget for de runde og søte kurvene i generasjon én. Nå er det definerte muskler som gjelder. Kanter og rette linjer. Vi liker det. 

Interiøret er også vellykket. Vi har allerede lovpriset det nye infotainmentsystemet som utelukkende baserer seg på skjermen i instrumenthuset. Men nå som vi har fått bruke bilen i en hel uke, blir vi enda mer sikker på at dette er veien å gå. Kjempesmart, lett å bruke, kostandsbesparende og imponerende oppløsning.

Du velger selv hva du som skal ha hovedfokus.
Du velger selv hva du som skal ha hovedfokus.
Skjermen har fantastisk oppløsning.
Skjermen har fantastisk oppløsning.

Interiøret ellers er minimalistisk, men likevel luksuriøst og veldig stilig. Det eneste vi ikke blir klok på, er at volumkontroll på midtkonsollen er såpass keitete plassert at den i praksis ikke blir brukt.

Takket være et interiør som setter en ny standard, lar vi dette blir vinneren denne gangen. 

Les også: Brukt TT: Dette er mye moro for under 100.000 kroner

Hvordan er plassen?

På noen områder veldig bra. På ett område, veldig dårlig.

For å starte med det positive. Takket være at du har en veldig lav sittestilling, oppleves takhøyden foran som mer enn tilstrekkelig. Det er også gode muligheter for å justere setet i lengderetning, om du har ekstra lange ben. Ingenting å klage på foran, med andre ord.

Det er egentlig ikke noe å klage over helt bakerst heller. Med tanke på at dette er en skikkelig sportsbil, må bagasjerommet på 305 liter sies å være svært så bra. Og enda bedre blir det om du legger ned ryggen på baksetene. 

Her er det i praksis umulig for annet en små barn å sitte.
Her er det i praksis umulig for annet en små barn å sitte.

Og det bringer oss over på det som er veldig dårlig. Nemlig plassen i baksetene. Her skal det være plass til to barn, men selv de minste har jo gjerne bein. Og her er det ikke lett å finne plass til disse.

Men i de verste nødstilfellene går det bra å stue et par smårollinger bak der, for en kjapp tur. 

Men bagasjerommet på 305 liter er slett ikke verst.
Men bagasjerommet på 305 liter er slett ikke verst.

Les også: LED-lys: Kult eller harry?

Går den bra?

Det kan vi trygt slå fast. 0-100 km/t ekspederes på bare 5,3 sekunder. Og selv om det er samme motoren som i Golf GTI, er altså TT betydelig raskere. 

2-literen har også et betydelig bunndrag. Det er mye å hente på lavt turtall - samtidig som den fortsetter å øke på etterhvert som du nærmer deg rødmerkingen.

Sportsbilen som elsker norsk vinter

Audi TT

Motor: 2-liter, turbo, 4-syl.

Effekt: 230 hk/370 nm

0-100 km/t: 5,3 sek.

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,64 l/mil

L/B/H: 418 / 183 / 135 cm

Bagasjerom: 305 liter

Pris: Fra 558.000 (230 hk, s-tronic, quattro) Pris testbil: 748.000 kroner

Turbo-motoren på 230 hk er for øvrig så bra, at vi liker den enda bedre enn verstingen på 310 hk i TTS. Det sier ikke så rent lite ...

Mye av årsaken til at motoren fungerer så godt, er at S-tronic girkassen fordeler kreftene på ypperlig måte. På noen biler er automatgir bare helt riktig, selv på sportsbiler, og dette er en av dem.

Les bruktbiltest av Audi TT her

Hva er konklusjonen?

Skal du ha en helårs sportsbil, er TT vanskelig å komme unna. Den har et knalltøft design, sylskarpe kjøreegenskaper og et banebrytende infotainmentsystem som prikken over i-en.

TT har tatt steget fra designikon, som egentlig handlet mest om utseende og var en VW Golf under skallet, til å bli en ekte sportsbil. Men den har også opprettholdt særegenheten som gjorde den første TTen så spesiell. Innovative løsninger rundt interiøret, det nye infotainementsystemet og de nye Matrix LED-kjørelysene er eksempel på hva som skiller denne fra mengden.

Dessuten er startprisen slett ikke ille. Med 230 hk, automatgir og quattro er prisen 558.000 kroner. Det er rett og slett mye sportsbil for pengene.

Men som så ofte når det gjelder Audi, må du betale flesk for "nødvendig" ekstrautstyr. 

Klimaanlegget er plassert midt i luftdysene. Originalt og stilig.
Klimaanlegget er plassert midt i luftdysene. Originalt og stilig.

Brukt Audi? Sjekk vår store bruktbilguide