Denne bilen finnes bare i 457 eksemplarer

Nå er ett av dem til salgs – sjekk prisen!

Dette er en veldig spesiell Saab, i tillegg har den
en helt unik historie.
Dette er en veldig spesiell Saab, i tillegg har den en helt unik historie.

Både vi nordmenn og ikke minst svenskene har lett for å tro at Saab var en betydelig aktør i bilmarkedet gjennom mange, mange år.

Det er på sett og vis riktig også - om man ser bort fra produksjonstallene, da.

I global sammenheng var de nemlig en lilleputt av en bilprodusent. På godt og vondt. Modeller som både 900/9-3, 9000 og 9-5 bet forsåvidt godt i fra seg - men de store volumene ble det aldri. .

Se de spennende bilene Saab aldri lagde: 

9-4X en uvanlig modell

Men noen modeller er enda sjeldnere enn andre. Som bilen på disse bildene,  9-4X.

Den ble første gang vist på Los Angeles motorshow i 2010. Produksjonen kom i gang i 2011, men var over nesten før den hadde begynt. Kun 457 Saab 9-4X så dagens lys. Innen året var omme ble produksjonen stoppet grunnet Saabs konkurs.

Det er derfor helt klart en sjelden bil som nå annonseres og selges på svenskenes svar på vårt finn.no - blocket.se.

Se hele annonsen  her: 

Mer enn ett bilde er nesten et unntak i svenske bilannonser og annonseteksten er sjelden mer enn to linjer - så her har de virkelig dratt på!

En Cadillac-tvilling

9-4X ble ikke bygget i Sverige, men på GMs Ramos Arizpe-fabrikk i Mexico.

Den er basert på GMs Theta Premium plattform. En plattform som også danner grunnlaget for Cadillac SRX som dermed 9-4X er en slags toegget tvilling med.

Bilen som selges i Sverige nå er ikke bare en svært sjelden fugl på denne siden av Atlanteren. Den har på toppen av det hele en spennende historikk også.

Saab 9-5: Vinterbil med særpreg – men tør du?

Sjefdesignerens privatbil

Tidligere eier av dette eksemplaret er nemlig ingen ringere enn Saabs daværende sjefdesigner Jason Castriotas. Han skal ha brukt den som sin privatbil i den korte perioden han var tilknyttet Saab.

9-4X ble ble lansert med to motoralternativer. Begge V6-ere og begge drakk bensin. Man fikk den med en 3-liter på 265 hk / 302 Nm.

Mens den som av mange er ansett som den grommeste har en 2,8-liters V6 med turbo og en ytelse på 300 hk / 400 Nm. og tilnavnet Aero. Et navn som gir alle Saab-entusiaster litt raskere puls.

Den gjør 0-100 km/t på kjappe 8,3 sekunder og har en toppfart på 230 km/t. Mens forbruket på blandet kjøring er oppgitt til drøyt 1,2 l/mil, noen som igjen gir et CO2-utslipp som neppe kvalifiserer til medlemskap i Greenpeace. Vi snakker tett oppunder 300 g/km.

Dette er Broom-guttas beste Saab minner:

Funderte på diesel

Sjefdesigneren valgte kanskje ikke helt overraskende den siste. Og - nei diesel fantes aldri.

Dette var en bil for det amerikanske markedet primært, og der borte er det bare tog og til nød lastebiler som går på diesel.

Selv om vi vet at Saab i Trollhättan funderte fælt på å få en dieselmotor i den for å kunne selge den i Europa også. Men som kjent stoppet soga om Saab før man kom så langt.

9-4X hadde firehjulstrekk som standard og det samme var sekstrinns automatgirkasse.

Bllr dyr i Norge

Hvordan den har havnet der vet vi ikke, men sjefdesignerens gamle bil er i dag registrert i Estland og er til salgs for 473.000 svenske kroner - som igjen tilsvarer noe rundt 450.000 norske kroner - dog før norsk moms og avgifter.

Moms og avgifter på denne bilen vil utgjøre rundt 375 000 kroner som altså kommer i tillegg til innkjøpsprisen. 

Vi kan vel med det i bakhodet bare konstatere at den spesielle bilen vil bli relativt dyr i Norge. Men det finnes faktisk allerede minst én 9-4X i landet vårt, kanskje er det flere også. Og de som drømmer om et eget eksemplar, har altså en sjelden sjanse nå.

Les også: Dette kan bli den aller siste Saaben