Bestselgeren skal få en tvillingbror

Kan bli svært viktig for merket i Norge.

Nissan Qashqai er en stor suksess for Nissan, nå er det ikke veldig lenge til den skal få en tvillingbror fra Renault.
Nissan Qashqai er en stor suksess for Nissan, nå er det ikke veldig lenge til den skal få en tvillingbror fra Renault.

Crossoveren Qashqai har vært en gedigen opptur for Nissan på det europeiske – og det norske – markedet.

Markedsavdelingen til Nissan hadde forsket seg fram til at veldig mange kunder hadde lyst på høyreist bil med SUV-faktor, men uten vanlig SUV-prislapp. Og for dem var det strengt tatt viktigere at den så ut som en firehjulstrekker – enn at den faktisk hadde 4x4.

Gått ut med navnet 

Resten er historie, og Qashqai har virkelig kjørt opp løypa for en rekke konkurrenter som har kommet etter.

Nå er det snart klart for en til og den kommer fra "tjukkeste slekta". Eierselskapet Renault-Nissan har nemlig bestemt seg for å gå inn i den samme klassen med en Renault.

De har akkurat gått ut med navnet på nykommeren. Den skal vises første gang på bilutstillingen i Geneve i mars og så kommer den i salg senere i år.

Bruktbil: Nå har bestselgeren blitt billig

Floppet stygt 

Bilen heter Renault Kadjar, og den kan ikke komme fort nok for Renault. I likhet med de andre franske bilprodusentene, har de slitt med å henge med mens stadig flere bilkjøpere har gått over til crossovere og SUV-er.

Familie-SUVen Koleos skulle egentlig gjøre jobben for Renault, men den floppet stygt. Det har gått bedre med kompakte Captur, men den er strengt tatt for liten til å kunne oppnå de virkelig store volumene.

Det er det ambisjonen at Kadjar skal klare, og det er ingen hemmelighet at den får mye til felles med Qashqai.

Les testen: Derfor mener vi den er klassens beste bil

Sparer penger

De to bygges på samme plattform, nemlig Renault-Nissans Common Module Family-plattform (CMF). 

Den skal etter hvert danne utgangspunkt for 14 forskjellige bilmodeller fra konsernet. Denne måten å konstruere biler på blir mer og mer viktig. Gjennom å dele plattform og en rekke komponenter, klarer bilprodusentene å få ned utviklingskostnadene på hver enkelt bilmodell.

Selve produksjonen blir også mer rasjonell, samtidig som det er mulig å presse prisene overfor underleverandørene.

Ikke sprenge grenser 

Renaults designsjef Laurens van den Acker bekrefter i en uttalelse at Kadjar har blitt utviklet i nært samarbeid med Nissan, men at man samtidig legger vekt på å gi den egen identitet. Det er også grunn til å tro at vi vil kjenne igjen flere elementer fra designet på lillebror Captur.

- Konseptmessig skal ikke denne bilen sprenge noen grenser. Vi har lyst til å appellere både til hjertet og hjernen, akkurat slik vi gjør med Captur, sier van den Acker. 

Renault skal de kommende ukene sende ut små drypp om designet på Kadjar, men det er ikke ventet at de viser fram hele bilen før 2. mars. 

Her hjemme kunne Renault notere seg for en salgsmessig opptur i fjor, etter mange tunge år. Det er blant annet Captur som leder an her, og en bil som Kadjar blir helt klart spennende for det norske markedet.

Les testen: Den er en av klassens tøffeste 

Dette er bilmerket som øker mest i Norge