Dette føret skal du passe deg for 

Underkjølt regn er det aller skumleste.

Når været slår seg vrangt kan det by på utfordringer for de som ferdes langs veien. Illustrasjonsbilde. Foto:Scanpix
Når været slår seg vrangt kan det by på utfordringer for de som ferdes langs veien. Illustrasjonsbilde. Foto:Scanpix

Vårt langstrakte land byr innimellom på i overkant mye vær. De siste dagene og ukene har det flere steder i landet variert mellom snø og kuldegrader – til regn og varmegrader.

Disse overgangene – ofte med underkjølt regn - er kanskje de mest utfordrende for oss som ferdes på veien med bil, og dessuten manges store skrekk.

- Været spiller deg et livsfarlig puss.

Tenk deg følgende: Bilen glir og glir, du tråkker inn bremsen, men ingenting skjer annet enn at bilen lever sitt eget liv. Samtidig som sjokket jager gjennom kroppen kommer grøfta, autovernet eller bilen foran deg nærmere og nærmere. Hva skjer?

– Det er været som spiller deg et livsfarlig puss. Underkjølt regn er kanskje det vanskeligste føret å kjøre bil på, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken, kaller vi det underkjølt regn. Derfor lager underkjølt regn et isdekke over hele kjørebanen, noe som gir dårlig friksjon og skaper farlige kjøreforhold.

Se hvem som skal selge superbilen sin!

Bambi på glattisen

- Selv biler med gode piggdekk risikerer å skli rundt som Bambi på isen, sier Engebretsen. - De samme føreforholdene får vi når regn har frosset på bakken over natten, fortsetter han.

Under disse vanskelige kjøreforholdene er det likevel gode piggdekk som takler det best. Likevel er det viktig å være klar over at litt slitte piggdekk også kommer til kort på dette underlaget. Faktisk er piggfrie dekk bedre enn slitte piggdekk.

- Det viktige for de som kjører i områder med saltede veier, er å vaske dekkene jevnlig med dekkrens eller sterkt blandet Zalo-vann. Saltet binder veistøv og annen skitt fra veibanen. Det gir en glatt overflate på dekkene og dårlig veigrep, sier Jan Ivar Engebretsen.

Få varme på frontruten

Ved underkjølt regn er det ikke bare veigrepet som blir utfordrende. Frontruta blir også vanskelig å holde fri for is. Når underkjølt regn treffer en kald frontrute, vil det fryse til is og legge seg som et panser-teppe over hele ruta.

- Det er viktig at du får mest mulig av kupévarmen til å varme opp frontruta slik at regnet ikke får mulighet til å fryse, sier Engebretsen.

Her er SUV-en som tør å skille seg ut

 

Reliant: Disse bilene er noe av det tryggeste du kan kjøre