Nissan melder seg på i Golf-klassen igjen, flere år etter at Almera stille og rolig forsvant ut. Nå er det Pulsar som skal gjøre jobben for japanerne i denne klassen.
Nissan melder seg på i Golf-klassen igjen, flere år etter at Almera stille og rolig forsvant ut. Nå er det Pulsar som skal gjøre jobben for japanerne i denne klassen.

Slik gjør de comeback etter 8 år

Nissan har ny selvtillit – merkes det? Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan gjorde et svært dristig valg da de lanserte første generasjon av Qashqai. Ut med Golf-rivalen Almera og familiebilen Primera – inn med en bil med rart navn og litt uklar klasse-tilhørighet.

I ettertid har det vist seg å være et skikkelig blinkskudd. Både Almera og Primera hadde sterkt fallende salgstall mot slutten. Nissan så at markedet var i ferd med å endre seg, og de var svært tidlig ute med å ta konsekvensene av det.

Nå er Qashqai inne i sin andre generasjon, og er en av Nissans største suksesser noensinne. Ja, så bra har det gått, at japanerne nå tydeligvis har blitt tilført en ny dose selvtillit. Åtte år etter at Almera stille og rolig forsvant, lanserte de nemlig nye Pulsar i fjor høst.

Den går inn i samme klasse som Nissan forlot den gangen – den viktige og ikke minst krevende Golf-klassen. Har Nissan så noe å stille opp mot biler som Golf, Ford Focus og Toyota Auris? 

Testbilen er Pulsar i Tekna-versjon, det betyr toppmodell. Under panseret finner vi en 1,2-liters bensinmotor på 115 hestekrefter. Pris: Absolutt ikke avskrekkende 267.000 kroner. 

Vi kjenner igjen flere designelementer fra Qashqai, det er naturligvis ikke tilfeldig.
Vi kjenner igjen flere designelementer fra Qashqai, det er naturligvis ikke tilfeldig.

Dette er mye fornuft til lite penger

Hvordan er den å kjøre?

Almera er 4,38 meter lang, og dermed en av de største bilene i klassen. Det merkes også på kjøreegenskapene som gjerne kunne tilhørt en bil i klassen over. Her er det vekt på komfort og gode landeveisegenskaper.

Understellet sluker unna ujevnheter. Dette kombinert med svært god støydemping både mot dekk og motor, er med på å underbygge følelsen av at dette er en bil du fint kan kjøre langt med uten å bli sliten.

Det Nissan imidlertid ikke har brydd seg så veldig mye med å tilføre, er engasjerende kjøreegenskaper. Styringen er lett og gir lite kontakt med underlaget. Det merkes også fort at fjæring/demping er skreddersydd de som ikke akkurat kjøper bil for å drive med mest mulig inspirert svingkjøring. For en bil i denne klassen er det sannsynligvis helt riktig tenkt, men det finnes konkurrenter som gir mer morofaktor.

I denne utgaven har Pulsar svært mye sikkerhetsutstyr. Det handler om både filskift- og blindsonevarsling. Den har også nødbrems. Nissans Around View Monitor-system som gir deg 360-graders visning rundt hele bilen, er kjempesmart. Vi synes det både bra og gledelig at slike ting blir tilgjengelig i en såpass rimelig bil. 

En liten detalj: På kalde vintermorgener skulle vi ønske at både setevarmer og varmetrådene i bakruta reagerte kjappere, her tar det uventet lang tid før det skjer noe.

Vi har naturligvis testet Qashqai - og mener det er klassens beste bil

Hvordan er plassen?

Pulsar er som sagt en av klassens største, og det merkes virkelig innvendig. Foran er det god plass i samtlige biler i denne klassen, Pulsar er ikke noe unntak fra den regelen.

Baksetet byr på svært mye plass.
Baksetet byr på svært mye plass.

Det er på bakseteplass den virkelig skiller seg ut, her er det ikke mange som matcher Nissanen,

Plassen er rett og slett imponerende god. Høyreiste voksne har god plass i alle retninger, ikke minst er beinplassen solid.

Nissan har tydeligvis prioritert dette litt foran bagasjeplassen. Ikke at den er dårlig, men med 385 liter er ikke bagasjerommet like imponerende som baksetet.

Pluss for to skikkelige koppholdere mellom forsetene, og det er greit med oppbevaringsrom rundt om i bilen.

Bagasjerom litt mer på det jevne, gulvet blir ikke flatt når du felles ned ryggene.
Bagasjerom litt mer på det jevne, gulvet blir ikke flatt når du felles ned ryggene.

Dette er en litt glemt tøffing i bruktmarkedet

Finest inni eller utenpå:

Pulsar er utviklet for det europeiske markedet og Nissan har helt bevisst tatt med seg designelementer de har lykkes med i vår del av verden. Du kjenner igjen en god del fra Qashqai på denne bilen, der fronten etter vår mening er det mest vellykkede. Fra siden ser det temmelig alminnelig ut, og hekken gir et litt rotete inntrykk.

Innvendig er det ryddig og med helt godkjent materialkvalitet. Men den 5-tommers skjermen i midtkonsollen ser nesten litt komisk liten ut sammenlignet med de beste konkurrentene. Her går det fryktelig fort om dagen, og går du rett fra en velustyrt VW Golf til denne bilen, kjennes det litt som å gå sju-åtte år tilbake i tid. Nissan kan nok glemme å appellere til de som er ute etter det nyeste nye med denne bilen, her plasserer de seg pent og forsiktig midt i klassen.

Grei materialkvalitet i interiøret, men skjermen i midtkonsollen og infotainmentsystemet holder ikke tritt med de mest moderne konkurrentene.
Grei materialkvalitet i interiøret, men skjermen i midtkonsollen og infotainmentsystemet holder ikke tritt med de mest moderne konkurrentene.

Smart liten tass - her kan du lese mer om Note

Går den bra?

Vi kjenner 1,2-liters bensinmotoren på 115 hestekrefter fra Qashqai. Der gjør den en helt godkjent jobb, i en mindre bil som Pulsar klarer den seg enda bedre.
Motoren er kvikk og responsvillig, i alle fall så lenge du bruker girstanga flittig. Den er forresten svært presis og lettsjaltet, akkurat som japanerne har vært kjent for i mange, mange år.

Her smetter du kjapt ut fra lyskryssene, og forbikjøringer går fint og kontrollert, så lenge du passer på å gire riktig. Også et stort pluss til hvor stille og kultivert denne motoren oppleves.

Vellykket og ganske tøff front.
Vellykket og ganske tøff front.

Hva er konklusjonen?

Nissan gjør comeback i Golf-klassen med en bil som ikke byr på så mye nytt og som heller ikke har tatt mål av seg til å gjøre de store sprellene. Det handler om prisgunstig fornuft, der komfort og plass er Pulsars store styrker. Dessuten er den langt framme på sikkerhetsutstyr.

Nissan-kvaliteten er kjent for å vært jevnt god. Slik sett bør den være et trygt kjøp. Det eneste lille risikomomentet her er andrehåndsverdien. Det er nok ikke slik at veldig mange kommer til å søke etter brukt Pulsar den dagen du skal selge videre. I denne klassen handler veldig mye om VW Golf, med Toyota Auris og Ford Focus som de nærmeste utfordrerne.

Likevel: Til 267.000 kroner er det knapt noen av konkurrentene som gir deg like mye bil for pengene. Og er du villig til å gi avkall på endel av utstyret, kan du jo for eksempel gå for Acenta-utgaven til 240.000 kroner. I sum er Pulsar absolutt en kandidat du bør ta med i vurderingen før du kjøper bil i denne klassen. 

Denne er dyr - men en liten utstyrskonge

Pulsar kjører inn i en svært tøff bilklasse, men har noen fortrinn som gjør at den kan klare å hevde seg.
Pulsar kjører inn i en svært tøff bilklasse, men har noen fortrinn som gjør at den kan klare å hevde seg.

Reinhekla fornuft på billigsalg - da skal du sjekke denne:

Laster inn forumet...