VW Multivanen til den bilinteresserte prosten Gunnar Bråthen ble en kostbar handel. Foto: Privat
VW Multivanen til den bilinteresserte prosten Gunnar Bråthen ble en kostbar handel. Foto: Privat

Solgte bruktbil – må betale kjøperen 200.000 kroner

Skjulte feil bragte prost fra Salten opp i en lei skvis.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var i desember 2013 at Gunnar Bråthen på Fauske solgte en Volkswagen Multivan for 650.000 kroner.

Det endte galt.

– Jeg synes dette har vært en trasig sak, sier Bråthen til an.no.

51-åringen, som er prost i Salten, er svært bilinteressert og har tidligere opplyst at han kjøper og videreselger omtrent én bil per måned.

Multivanen hadde Bråthen kjøpt et par måneder tidligere fra et selskap som omsetter leasingbiler – som Bråthen tidligere hadde kjøpt biler av. De hadde selv skaffet seg bilen fra DNB autolease, som hadde hatt en kunde på samme bil i tre år.

Så bra ut

Kjøperen sjekket – i samråd med Bråthen – opp bilens historikk hos merkeverkstedet.

– Det virker som en bra bil, var svaret fra verkstedmesteren, som ikke hadde tid til å sjekke nærmere.

Da bilen ble overlevert opplyste Bråthen at det var registrert flere feilkoder og slitte bremseklosser, noe som ble kompensert.

Fire måneder senere, da bilens nye eier skulle polere bilen, oppdaget han noen rustskader – som skulle vise seg å beløpe til over 60.000 kroner.

Da ble det også oppdaget at bilen hadde vært i en kollisjon i 2010. Reparasjonene da beløp seg til 315.000 kroner.

Heve kjøpet

Den nye bileieren og hans advokat Runar Wiik ønsket i Salten tingrett å heve kjøpet, fordi han mente det ble tilbakeholdt opplysninger – fra DNB autolease – om skader på 300.000 kroner.

Det var ikke retten enig i.

I dommen heter det blant annet:

«Retten legger til grunn at en bruktbilkjøper vil anse det som viktig å få informasjon om eventuelle tidligere skader...»

«Det er opplyst at bilen var reparert for 325.000. Retten finner at den tidligere skade går langt utover det som kan betegnes som liten eller ubetydelig, og at NN ville ha betenkt seg for å kjøpe en bil med en slik historikk».

Salten tingrett mener at ingen av partene kan bebreides for at skaden fra 2010 ikke ble oppdaget.

Samtidig mener man at kjøpet ikke kan heves, fordi det ikke foreligger mislighold fra Bråthens side som innebærer et vesentlig kontraktsbrudd.

I dommen settes prisavslaget til 200.000 kroner.

– Vi har ikke tatt stilling til dommen, sier advokat Wiik.

Men det stopper uansett ikke der.

Ny sak

Nå har Bråthen og hans advokat Eirik Simonsen sendt prosessvarsel til firmaet Bråthen kjøpte bilen hos. Kravet er på omlag 230.000 kroner.

Dersom beløpet ikke betales innen 14 dager ender det med ny rettssak.

– Da blir det ikke en sak etter kjøpsloven, men et erstatningssøksmål for mangelfull bil, forklarer Simonsen.

Bråthens advokat istemmer at det er en uvanlig sak:

– Den er veldig spesiell. Bråthen er nødt til å slåss for noe som ikke er hans ansvar, men som har oppstått to ledd før. Og først må han hoste opp 200.000 i prisavslag, sier Simonsen.

Håpet på en annen løsning

– Jeg kjøpte en bil som nettopp hadde blitt NAF-testet, og som jeg trodde var tipp topp. Jeg har aldri vært ute etter å lure folk, og har vært opptatt av at han som kjøpte bilen skulle være fornøyd, sier fauskemannen til an.no.

– Det er den dyreste bilen jeg har hatt. Jeg kjørte den selv i noen måneder før jeg solgte den, og la ikke merke til noen mangler.

Bråthen forteller at han gjerne skulle ha sett at saken kunne ha blitt løst utenfor rettslokalet.

– Det er ikke noe hyggelig å havne i en sånn tvist. Jeg har kommet i en skvis mellom kjøper og selger. På en måte er jo jeg og han som kjøpte bilen i samme båt – ingen av oss visste om skaden.

Bråthen sier at han har opplevd det som belastende at hans stilling som prost har vært fokus i flere avissaker.

– Det mener jeg ikke har noe med saken å gjøre.

Fauskemannen synes at utfallet av saken i Salten tingrett er greit.

– Jeg tar det til etterretning. Det er et konkret tall det går an å forholde seg til. Nå har vi kontakt med DNB autolease, og håper vi kan finne en minnelig løsning. Jeg er innstilt på å få avsluttet saken. Den har vært en stor belastning, og jeg har lyst til å legge den bak meg.

Les flere bil- og motorsaker fra an.no her:

Les også: Lavere avgift kan ha gjort drømmebilen din MYE billigere

Laster inn forumet...