For ganske nøyaktig 20 år siden kom dette bilmerket til Norge. Første året endte med ca 130 registerte biler.

Vi snakker om Kia. Et merke som har hatt en ganske eventyrlig reise her i Norge. Fra den veldig forsiktige starten, har de jevnt og trutt bygget seg opp i vårt marked. Ujålete, gode biler med Norges suverent beste garanti har vært en suksessoppskrift.
Fjoråret endte med godt over 4000 solgte biler.

Brukt elbil: Derfor kan elbil være en dårlig investering

Første elbil og stor suksess

Kia Soul Electric er den første elbil-satsingen til Kia i Norge og ble lansert i september i fjor.

Med rekkevidde på inntil 212 km, toppfart på 145 km/t, 7 års garanti, og en prislapp fra kun 199.900,- ble den en også en umiddelbar suksess.

Alle bilene som importøren fikk tak i, ble formelig revet bort. Hyggelig på den ene siden - på den andre siden har det skapt hodebry. Og lange ventelister.

Elbil-bestselgeren skal doble rekkevidden

Soul er en særpreget småbil, og en knallsuksess som elbil her hjemme.
Soul er en særpreget småbil, og en knallsuksess som elbil her hjemme.

"Støvsuger "Europa for elbiler

Norge virker nesten umettelig på elbiler, så Kia skulle gjerne hatt både flere Kia Soul Electric og kortere ventetider.

- Vi jobber hele tiden med leveringsituasjonen på elbiler, og det ser nå ut til at vi kan klare å få totalt 3000 Soul Electric i 2015. 1000 av disse leveres rett fra fabrikk i Korea, mens resterende 2000 er biler vi får fra andre importører i Europa. Det sier Mette Simonsen Sauge som er informasjonsansvarlig i Kia Bil Norge AS.

- Salgsmålet på 3000 Kia Soul vil neppe være noe problem å nå, så lenge vi får tak i biler.

Dette er den beste elbilen i kulda

Kraftig redusert ventetid

- Ved bestilling nå, får man sin Soul Electric utpå sommeren. Tidligere snakket vi oktober, så her har vi altså klart å kutte ventetiden ganske bra.. Det er vi fornøyde med, selv om vi aller helst hadde sett at den var enda kortere, sier Sauge.

Med Kia Soul Electric får du et annerledes og kult design, god plass, og mye utstyr. Den leveres med blant annet navigasjon, ryggekamera, Bluetooth, elektriske vinduer, varme i rattet, og batterivarmer som standard.

To ladeporter i front gjør det enkelt å lade både både fra vanlig 220V stikkontakt og CHAdeMo hurtiglader, sistnevnte har ladetid på ca. 30 minutter opp til 80 prosent av batterikapasitet fra tom.

En setning kostet Tesla-sjefen 3,6 milliarder kroner

Laster inn forumet...