Nye  Renegade har et
design som tydelig representerer Jeep og den er på mange måter en litt
annerledes SUV som kan løfte det norske salget betydelig.
Nye  Renegade har et design som tydelig representerer Jeep og den er på mange måter en litt annerledes SUV som kan løfte det norske salget betydelig.

Her er SUV-en som tør å skille seg ut

Renegade er ikke som alle andre.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De kompakte og litt mindre SUV-ene er populære som aldri før.

Det gjør at dette segment er blant de sterkest voksende og tar markedsandeler fra for eksempel de mer tradisjonelle stasjonsvognene.

Modeller som Nissan Qashqai, Kia Sportage, Subaru Forester, VW Tiguan og Mazda CX-5 er alle gode eksempler på biler med suksess i dette tøffe segmentet.

Jeep kaster seg inn i krigen

Nå kaster Jeep seg også for alvor inn i krigen om markedsandeler i  kompakt-SUV-markedet, med sin helt nye  Renegade.

Der mange av konkurrentene produserer crossover-modeller basert på tohjulstrekk, er Jeep Renegade en ekte SUV i Jeep-ånd. 

Den skal oppleves som lettkjørt i byen, samtidig som den skal by på stor-SUV-følelsen på landeveien.

Les vår test av Jeep Wrangler her

Den nye Jeepen byr på et litt annerledes  SUV-design
Den nye Jeepen byr på et litt annerledes  SUV-design

Amerikaner fra Italia

Nye Renegade er utviklet av Jeep i USA, men produseres i Europa. Nærmere bestemt i Italia. Den skal selges i over 100 land over hele verden, inkludert USA.

Renegade har et litt muskuløst og annerledes design som skiller seg ut fra mengden og har selvfølgelig ivaretatt Jeep-identiteten med de 7 søylene i grillen.

Jeep lover det som kanskje er klassens beste firehjulstrekksystem. Utstyrsnivå Limited og 4x4 forventes å bli salgsvinneren i Norge, denne utgaven har 19,8 cm bakkeklaring, og en akselavstand på 257 cm.

Stor-SUV utstyr

Tøff og annerledes også innvendig
Tøff og annerledes også innvendig

Renegade er  først ut i sitt segment med utkoblbar bakaksel, som resulterer i redusert drivstoff-forbruk når det ikke er behov for 4x4.

Som første bil i kompakt-SUV-segmentet kan Renegade leveres med nitrinns automatgir, dette er en girkasse svi ellers finner i større premium-SUV-er.

Utstyrsvariantene som vil tilbys i Norge er Longitude, Limited og Trailhawk. Renegade kommer med mange kombinasjoner av motorer og girkasser:

140 HK 1,4-liters MultiAir2 bensin med Stop & Start, sekstrinns manuell girkasse og 4x2.
170 HK 1,4-liters MultiAir2 Turbo bensinmotor med Stop & Start, nitrinns automatgirkasse og 4x4
120 HK 1,6-liters MultiJet II diesel med Stop & Start, sekstrinns manuell girkasse og 4x2.
140 HK eller 170 hk 2,0-liters MultiJet diesel med Stop & Start, nitrinns automatgir eller sekstrinns manuell girkasse og 4x4.

De første kundene vil få sin Renegade i midten av februar.

Jeep Cherokee gjør comeback i Norge

 

Jeep Grand Cherokee: De beste endringene ser du ikke

Jeep Renegade er ikke bare for skog og fjell - den passer
også utmerket i mer urbane miljøer.
Jeep Renegade er ikke bare for skog og fjell - den passer også utmerket i mer urbane miljøer.
Laster inn forumet...