Har du lyst på en elektrisk SUV med vippedører, eller Falcon-dører som Tesla kaller dem, må du smøre deg med tålmodighet. Model X kommer først i 2016 for de som bestiller nå.
Har du lyst på en elektrisk SUV med vippedører, eller Falcon-dører som Tesla kaller dem, må du smøre deg med tålmodighet. Model X kommer først i 2016 for de som bestiller nå.

Tesla-SUV? Da må du vente til 2016

Bare de aller raskeste får bil i år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hos Tesla handler veldig mye om Model S med 4x4 akkurat nå. Model S D er i produksjon hjemme i USA nå, de første bilene er ventet til Norge i mars. 

Denne bilen er midt i blinken for norske elbilkjøpere. Dagens Model S trekker på bakhjulene. Når den får firetrekk – eller Dual Drive som Tesla selv kaller det – kan vi med rette kalle dette en ekte vinterbil.

Blitt utsatt

Men Tesla har flere spennende ting på gang. Model X bygger på mye av den samme teknikken som Model S. Her går Tesla inn i SUV-segmentet – og interessen for denne bilen har vært enorm i Norge.

Tesla har imidlertid latt dette trekke litt i langdrag. De første planene gikk på at Model X skulle komme på markedet tidlig i 2014. Tesla har imidlertid prioritert produksjonen av Model S – og lanseringen av firehjulstrekk på denne – dermed har Model X blitt flyttet stadig fram i tid.

Så bra er Tesla med 4x4

Tidlig i 2016 

Nå er det imidlertid klart at den kommer i løpet av året. En rekke norske kjøpere har allerede reservert sitt eksemplar, og de får etter alt å dømme bilen sin i år. Resten av oss må nok fint finne oss i å vente.

Hvis du nå går inn på Teslas norske hjemmeside, kan du reservere en Model X. Men du får samtidig beskjed om at du ikke kan regne med å få bil før tidlig i 2016.

Mer presis tidsangivelse enn det, gir ikke Tesla foreløpig.

- Nei - den er ikke perfekt

Innføre moms? 

Her står Model X ved siden av Model S.
Her står Model X ved siden av Model S.

For det norske markedet kan dette få noe ganske uklare konsekvenser. I dag har elbilene hverken avgift eller moms, denne ordningen ble videreført da regjeringen la fram sitt statsbudsjett for 2015.

Det betyr i praksis at ordningen fortsetter som i dag, ut året. Men hva som skjer fra neste år av er uklart. Fra flere hold presses det på for at elbilene i det minste må få moms. Om det skjer – og i såfall hvor hurtig det blir innført – er imidlertid uklart. Men i praksis vil avgifter eller moms bety at elbilene mister noe av sitt prismessige fortrinn på det norske markedet.

Svært attraktiv

- Svært mange sitter nok nå og håper på at de rekker å skaffe seg en Model X før det skjer noe med prisene. Vi vet at den blir noe dyrere enn Model S, men det er neppe snakk om voldsomme beløp. Det betyr i praksis at Model X er en svært attraktiv bil for veldig mange nordmenn, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Han legger til: 

- Her får vi en stor firehjulstrekker med mulighet for sju seter. Den har høy luksusfaktor og svært mye utstyr – samtidig som den altså per i dag nyter godt av en rekke særfordeler, både når det gjelder pris og ting som gratis bomring og muligheten til å kjøre i kollektivfeltene. Desssuten er de faktiske brukskostnadene på en elbil langt lavere enn på biler som går på bensin eller diesel. 

Model X: Gjett hvordan du skal få med deg skiene

Tesla har vært tydelige på at vippedørene fra konseptbilen skal være med videre i produksjonsmodellen.
Tesla har vært tydelige på at vippedørene fra konseptbilen skal være med videre i produksjonsmodellen.

Tesla bekrefter: Produksjonen er i gang

Laster inn forumet...