– En bra bil har blitt veldig mye bedre

Broom-Benny er i Slovenia og kjører spennende nyhet.

Subaru kommer straks med helt ny Outback, Broom-Benny tester den i Slovenia akkurat nå. Og som vi kan se på bilen: Her har det ikke bare blitt kjørt på fine asfaltveier!
Subaru kommer straks med helt ny Outback, Broom-Benny tester den i Slovenia akkurat nå. Og som vi kan se på bilen: Her har det ikke bare blitt kjørt på fine asfaltveier!

Vi nordmenn elsker firehjulstrekkere. Etter hvert som antallet SUV-er og crossovere har skutt i været, har også 4x4-andelen av bilsalget blitt stadig høyere.

Subaru er en av pionerene på dette området. De bestemte seg tidlig for å rendyrke satsingen på 4x4. Likevel har de kanskje havnet litt i bakleksa de siste årene, mye fordi de har slitt med å tilby motorversjoner og kombinasjon med automatgir - som veldig mange nordmenn vil ha.

Les også: Mange kjører med ulovlige lys

Vekke Benny?

Men nå er Subaru på offensiven, og en av bilene som skal sørge for kraftig salgsøkning er splitter nye Outback. Dette er Subarus opptøffede stasjonsvogn, med offroadstyling og litt ekstra bakkeklaring.

Brooms bilekspert Benny Christensen er akkurat nå i Slovenia for å teste nykommeren. Vi er naturligvis nysgjerrige på hvordan det er, og slår på tråden i håp om å kanskje klare å vekke ham på hotellrommet.

Litt døgnvill 

Ring, ring

- Hei Knut, har du endelig stått opp du også?

-  He, he, hva mener du – tidlig oppe der nede i Slovenia?

- Jepp, tidlig oppe, men jeg er faktisk ikke i Slovenia akkurat nå. Vi svippet nemlig kjapt over grensen til Italia i går kveld og bor på hotell her. Men selve kjøringen har vært i Slovenia, på noen virkelig fantastiske veier. Jeg hadde tenkt å sove litt lenger i dag, men har tydeligvis blitt litt døgnvill etter at jeg måtte stå opp halv fire i går morges for å være helt sikker på å rekke flyet ned hit. Men det går bra, de har kaffe her også!

Les også: Trekker løs 40-tonns vogntog - med pappas Subaru

Offroadløype

- Godt å høre, da har du altså fått kjørt endel bil?

- Absolutt. I går var en veldig variert dag, med alt fra motorveier til en relativt krevende skogsløype. Subaru er jo kjent for sitt gode 4x4-system, og de er heldigvis ikke redde for å vise det fram heller. Noen ganger når det skal være såkalt "offroadløype" på billanseringer, snakker vi om veier som i Norge ville blitt sett på som en helt OK grusvei.

- Men her var det mer utfordringer, og jeg må si at Outback innfrir. Dette er fortsatt en veldig kompetent firehjulstrekker, samtidig som Subaru har løftet resten av bilen mange hakk.

Mer sportslig

- Fortell!

- Jo, kjapt oppsummert vil jeg si at en bra bil har blitt veldig mye bedre. Særlig gjelder det kjøreegenskapene som er langt mer involverende enn tidligere. Det handler blant annet om mye mer direkte styring, dessuten et helt nytt understell som er svært presist. Det er kanskje feil å bruke ordet "sporty" på en bil som dette, men den har i alle fall blitt mange hakk mer sportslig.

- Dessuten har Subaru helt tydelig jobbet med ting som innvendig design og materialkvalitet. Det ser bra ut, og alt kjennes veldig godt sammenskrudd. Fortsatt er det særegenheter her som gjør at dette ikke kunne vært en VW, eller for den saks skyld en BMW. Men sånn skal det nok også være, sier Benny.

Les også: Audi A6 eller Subaru Legacy? Hvilken skal jeg velge

Enkel prising

- Dessuten fortjener Subaru-ingeniørene ros for måten de har forbedret støydempingen. Her har ikke Outback alltid vært like bra. Men i den nye er både støy fra både vei og motor svært godt dempet. I motorveihastighet er det behagelig stille inne i bilen, akkurat det er viktig for å gi et litt påkostet inntrykk, mener Benny.

- Hva med prisene?

- Subaru gjør det her veldig enkelt for kundene. De har to motorvarianter - og to priser. Classic-utgaven koster 459.800 kroner, mens dyreste utgave som heter Sport kommer på 509.800 kroner.

- Det er samme pris for bensin og diesel. Dieselmotoren er en 2-liter på 150 hestekrefter. De som heller vil ha bensin, kan gå for 2,5-literen på 175 hestekrefter. Begge har automatgir som standard, forteller Benny og legger til:

Les også: Slik skapte Subaru Outback en ny trend

Mellom klassene 

- På papiret er dette kanskje ikke spesielt rimelig, men når du ser hva du faktisk får for pengene, tror jeg mange av konkurrentene vil slite i sammenligning med Outback. For her får du faktisk "ferdig" og svært godt utstyrt bil for drøyt 500.000 kroner, det er ikke slik at du må legge på utstyr for 100.000-150.000 kroner for å komme helt i mål.

- Outback plasserer seg på mange måter litt mellom bilklassene. Vi kan sammenligne med både VW Passat og Volvo XC70, uten at noen av dem vel er helt riktig match. Men setter du deg ned og vurderer plass, motor og utstyrsgrad her, tror jeg Outback vil komme svært gunstig ut.

Les også: Test Subaru Forester: En ekte folkehelt

Lett å utnytte 

- Hva med plassen, er dette fullverdig familiebil?

- Absolutt! Den har vokst litt i forhold til forgjengeren og byr på god plass for både passasjerer og bagasje. Foran er det svært rommelig, i baksetet sitter to voksne eller tre barn godt.

- Bagasjerommet har vokst litt fra forrige utgave. Nå rommer det 512 liter. Det er ikke klassledende, men det er veldig lett å utnytte plassen. Det bør holde for de aller fleste familier, hvis ikke tror jeg man heller bør vurdere flerbruksbil!

Spennende bensinvariant

- Skjønner, hva står på programmet i dag?

- Jo, nå er det snart frokost her, så skal vi ut og kjøre bensinvarianten av Outback. Subaru tror selv at kundene kommer til velge 50/50 diesel og bensin i Norge. Det er ganske interessant. Det er jo bare et par år siden diesel var det eneste riktige på biler som dette, nå er det langt mer stemning for bensin ute i markedet.

- 2,5-liter og 175 hestekrefter høres jo absolutt spennende ut i en bil som dette. Jeg gleder meg til å få prøvd den også, kommer naturligvis tilbake med full testrapport når jeg er hjemme i Norge igjen, avslutter Benny.

Les også: Nå kommer Norges-kombinasjonen