Har solgt dyre ski som er prikk lik billigversjonen

Mange forbrukere er lurt til å kjøpe dyre pro-versjoner av billige ski, fordi de skulle være bedre oppbygget. Nå viser det seg at de er helt like. 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Mange er blitt lurt, sier Forbrukerombudet.

Priskrigen i sportsbransjen blir stadig mer brutal, og nå i vinter er det særlig ski det konkurreres om.

I hele vinter har kjedene Intersport, G-Max og G-Sport solgt spesialbestilte pro-utgaver av en type ski, og hevdet at de er mye bedre enn en annen modell.

LIKE: Pro-versjonen av disse skiene er dyrere. Men det er også eneste forskjellen på billigvarianten nederst. (Foto: TV 2)
LIKE: Pro-versjonen av disse skiene er dyrere. Men det er også eneste forskjellen på billigvarianten nederst. (Foto: TV 2)

Men nå viser det seg at det er samme skien.

Selger to like ski

Kanskje er du en av mange nordmenn som vil ta turen til en sportsbutikk i vinter for å kjøpe nye ski.

Se for deg at en selger først viser deg den smørefrie skien fra Atomic. Dette er en vanlig folkeski som selges hos alle de største sportskjedene i Norge.

Så viser selgeren deg den dyrere pro-utgaven, som kun selges hos Gresvig-gruppens Intersport, G-max og G-sport butikker.

Et naturlig spørsmål er da, hva er egentlig forskjellen mellom de to?

Ingen forskjell på skiene

I hele vinter har disse kjedene solgt spesialbestilte pro-utgaver av en ski, og hevdet at disse er mye bedre enn konkurrentens.

Men TV 2 vi har undersøkt forskjellen, som viser noe helt annet.

TV 2 har tatt opp samtaler med flere selgere hos G sport som forklarer hva som er bedre med den dyrere pro-utgaven.

– Den som heter Pro er det en litt annen såle på skien, hevder en selger og fortsetter:

– Det er snakk om spenn, hva den er laget av, kjernen og ikke minst hva den er laget av i forhold til hvor mange porer den har og slike ting. Denne har flere porer. Den er 900 kroner dyrere, sier selgeren.

I alle G-sport butikker som TV 2 sjekket fremhever selgerne at pro-versjonen er en bedre ski. Men ifølge importøren av Atomic i Norge er sannheten en ganske annen.

BEKLAGER: Erik Skogvold, Gresvig
BEKLAGER: Erik Skogvold, Gresvig

Innrømmer feil markedsføring

– Det er ingenting som er forskjell på de bortsett fra designet. Like bra ski, bare med forskjellige utseende, sier salgssjef Bård Bakke i Amer Sport Norge.

– Hvorfor lyver dere til kundene deres?

– Våre selgere har gjort akkurat som de har fått beskjed om, vi har informert de om at det er en forskjell på de to skiene hvor det er en opphevet såle på pro4000-versjonen. Takket være den informasjonen som dere nå har gitt oss, så har vi gjort research bakover og ser at det er en tilsvarende såle, sier Erik Skogvold, innkjøpssjef hos Gresvig.

Jo Gjedrem, Forbrukerrådet
Jo Gjedrem, Forbrukerrådet

Grevig har forhandlet innkjøpsavtalen med Atomic Internasjonal og mener de har kjøpt og betalt i god tro om at de fikk et bedre produkt enn konkurrentene.

– Den skien skulle hatt en oppgradering på såle, sier Skogvold.

– Brudd på markedsføringsloven

Atomic har ikke besvart TV 2s mange henvendelser over de to siste ukene.

– Alle kundene som har kjøpt den skien i våre butikker, kan komme tilbake og får tilbakebetalt mellomlegget. De skal også få 20 prosent på sitt neste kjøp, sier Erik Skogvold i Gresvig.

Likevel, Forbrukerombudet ser alvorlig på saken.

– Hvis dette er riktig så er det et klart brudd på markedsføringsloven. I tillegg er det et alvorlig tillitsbrudd mot kundene. Her er det antageligvis mange som er lurt, som har kjøpt ski mye dyrere enn det den trengte å være, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.