UP skal scanne 3,5 millioner biler

UP-sjefen varsler stor offensiv mot rusbilister.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

UP varsler at de i år vil doble innsatsen for å få rusbilistene ut av trafikken.

Dobbelt så mange skal blåse i alkometer, og ved å utstyre enda flere UP-biler med kameraer som kan lese bilskilt, forventer de å kunne plukke ut og kontrollere dobbelt så mange biler som tidligere er registrert brukt til ruskjøring.

«Attention!»

TV 2 er med i en sivil UP-bil mens et lite kamera i vinduet skanner bilskilt i gatene i Larvik. Etter få minutter får systemet treff mot politiets register og gir fra seg et skarpt «Attention!»

Politibetjent Olav Furre tar en kjapp u-sving og legger seg etter bilen som systemet har pekt ut.

– Hva fikk dere treff på nå?

– Nå fikk vi alarm på en bil i forhold til at den har vært omtalt som trafikkfarlig tidligere, sier politibetjent Espen Bøyesen.

STYRKER INNSATSEN: UP-sjef Runar Karlsen satser på å ta flere rusbilister. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2
STYRKER INNSATSEN: UP-sjef Runar Karlsen satser på å ta flere rusbilister. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen/TV 2

Flere testes

Denne bilen viser seg å ha fått ny eier, men føreren må likevel gjennomføre en promillekontroll. Fra i år skal alle som stoppes av UP blåse i alkometer, sier UP-sjef Runar Karlsen.

– Vi skal forsøke å doble antall blåseprøver på våre kontroller slik vi gjør her i dag, og det andre sporet er at vi skal bli langt bedre på etterretning, forteller Karlsen.

Systemet er forkortet ANPR, på engelsk «automatic number plate recognition». På norsk betyr det automatisk nummerskiltgjenkjenning.

I løpet av året kommer UP til å skanne ca 3,5 millioner kjøretøy. Når alle treffene kjøres mot basen med politiregister og etterretningsopplysninger, vil det gi mange treff.

– Det ligger opplysninger om registreringsnummer og kjøretøy og alarmen går på at det tidligere har vært brukt til ruskjøring og da er det naturlig for oss å ta en sjekk på dette kjøretøyet. Og det kan godt hende at det er en helt annen sjåfør som kjører kjøretøyet, helt lovlig, men det gir oss en veiledning på hvilke kjøretøy det kan være smart av oss å kontrollere, sier UP-sjefen.

Tryggere for alle

Sammen med økt innsats også på tradisjonelle ruskontroller tror UP-sjefen en doblingen i innsats vil føre til at 30 prosent flere som faktisk kjører i rus vil bli tatt.

– I sum så kan vi bli mer effektive og avdekke langt flere rusførere og det er viktig for å få ned antallet dødsulykker og andre alvorlige trafikkulykker, sier Karlsen.