Kommunikasjonssjef for Tesla Motors i Skandinavia, Esben Pedersen, har en viss forståelse for at vanlige bilforhandlere er forsiktige i sin tilnærming til Tesla Model S som innbyttebil.
Kommunikasjonssjef for Tesla Motors i Skandinavia, Esben Pedersen, har en viss forståelse for at vanlige bilforhandlere er forsiktige i sin tilnærming til Tesla Model S som innbyttebil.

Tesla-sjef: - Som å sammenligne hestevogn med bil

Har forståelse for skepsis blant vanlige bilforhandlere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

En del bilforhandlere i Kongsberg og Numedal har denne uka uttalt til Laagendalsposten at de ville være forsiktige med å ta inn Tesla som bruktbil.

Les også: - Jeg er livredd for Tesla

Argumentene som ble brukt var blant annet at det er et rimelig nytt merke, alle spørsmålene rundt batterikapasiteten og at det er så uforutsigbart i forhold til prisnivå.

Krever erfaring

Kommunikasjonssjef for Tesla Motors i Skandinavia, Esben Pedersen, har en viss forståelse for at vanlige bilforhandlere er forsiktige i sin tilnærming.

- Å behandle en Tesla krever erfaring med en teknologi som den vanlige bilforhandler ikke har. Det er som å sammenligne en hestevogn med en bil, det bare går ikke, mener Pedersen, som også tror forhandlerne kan være litt bekymret for at noe kan gå galt.

- De kan for eksempel ikke måle batteriene, og jeg gjetter på at de er litt redde for at de skal havne i en situasjon der de kan bli holdt ansvarlige, sier han.

Les også: Fra bensin til strøm

- Men er forsiktigheten fra bilforhandlerne når det gjelder Tesla noe som bekymrer deg?

- Nei, absolutt ikke. Vi mener elektriske biler er fremtiden, og på verdensbasis vurderer vi nå om vi skal selge våre egne bruktbiler. Jeg mener vi har et spesielt ansvar for å hjelpe våre kunder, og konklusjonen kan bli at du både leverer din brukte Tesla og kjøper din nye på samme sted, sier Pedersen.

Ikke bare byene

Det har stadig vært hevdet at Norge med sine lange avstander er lite passende for elektriske biler og at en bil som Tesla aldri kan bli noen storselger utenfor byområdene.

Det er ikke Pedersen uten videre enig i.

- Aldri er et tøft ord å bruke. Det er helt legitimt å snakke om utfordringen med rekkevidde når det gjelder elektriske biler, men nå har vi for eksempel satt opp superladestasjoner på hele strekningen Tromsø - Oslo. Elektriske biler er ikke lenger bare et byfenomen, mener Pedersen.

Les også: Kan bli ny elbil-hit

Da den nye modellen med firehjulstrekk ble presentert i høst, dukket det opp mange "gamle" tohjulsversjoner av Tesla til salgs. Og mange av dem la seg tett opp til det en helt ny bil ville kostet.

Men akkurat det fenomenet tror ikke Pedersen vil vare.

- Det er nok en urealistisk høy pris, og skyldes delvis at vi ikke klarte å produsere fort nok til å forsyne markedet. Det er ikke en sunn situasjon på lang sikt, og jeg tenker at vi snart får se bruktbiler fra oss som synker i verdi omtrent på samme nivå som andre biler i vår klasse. Men selvfølgelig så sakte som mulig, smiler kommunikasjonssjef Esben Pedersen i Tesla Motors.

Les flere bilsaker i Laagendalspostens motormagasin her

Les også: Så bra er Tesla med firehjulsdrift